Selecteer Pagina

Flash Private Mobile Networks

door | 6 feb, 2025 | Company info

(ATEX-)portofoons en smart devices versnellen turnarounds 

Flash Private Mobile Networks combineert de 99,99 procent betrouwbaarheid van ATEX-portofoons met de veelzijdigheid van (ATEX) smart devices. Dit zorgt voor een missiekritisch communicatiesysteem waarin spraak, data en alarmering naadloos samenkomen. Het resultaat? Efficiëntere turnarounds, minder downtime en een veiliger werkomgeving.

Flash biedt al bijna dertig jaar missiekritische connectiviteit met een compleet diensten- en servicepakket en weet als geen ander hoe je communicatie tijdens turnarounds optimaliseert. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. “Ons hybride communicatiesysteem maakt turnarounds in de petrochemische en chemische industrie niet alleen veiliger, maar ook sneller”, zegt Henk Hempel, business development manager bij Flash Private Mobile Networks. “Bij een onderhoudsstop waar gemiddeld vijftienhonderd contractors betrokken zijn, kan directe communicatie en digitale werkregistratie op een besparing van tweehonderdvijftig werkuren per dag uitkomen”, voegt TAR-projectmanager Patricia Hofmeijer toe.

Betrouwbare communicatie

Tijdens een turnaround werken vaak duizenden contractors tegelijkertijd op een site. Elke seconde telt, en een storing in de communicatie kan direct leiden tot vertragingen, veiligheidsrisico’s en hogere kosten. De turnaround-organisatie moet kunnen rekenen op een communicatiesysteem dat deze drie hoekstenen faciliteert en verder optimaliseert. Hempel: “Onze hybride communicatieoplossing garandeert directe en veilige communicatie tussen portofoons en smart devices, waardoor de turnaround-organisatie altijd in controle blijft. Of het nu gaat om kritieke alarmeringen, real-time datadeling of snelle coördinatie tussen teams, Flash biedt de oplossing die de turnaround organisatie nodig heeft om efficiënter, veiliger en sneller te werken. Missiekritisch betrouwbaar door eigen private netwerken zonder afhankelijkheid van publieke telecomproviders, waardoor maximale veiligheid en stabiliteit gewaarborgd zijn.”

Patricia Hofmeijer

Veiligheid eerst 

“Een functionaris die vooral achter zijn pc werkt, en slechts af en toe de fabriek in moet, heeft andere communicatiebehoeften dan iemand die in een opslagtank aan het werk is”, legt Hempel uit. “Diegene wil ook kunnen bellen, mailen, ter plekke een technische tekening kunnen raadplegen. Een smart device biedt deze functionaliteiten. Tegelijkertijd is het bij calamiteiten van belang dat iedereen tegelijk op de hoogte is, ongeacht welk communicatie-apparaat zij bij zich dragen. Onze hybride communicatieoplossing biedt hier de oplossing voor. Bij calamiteiten ontvangt iedereen direct dezelfde melding, ongeacht welk apparaat hij of zij gebruikt. Klanten bepalen zelf welke functies beschikbaar zijn op de toestellen, waardoor intellectueel eigendom en bedrijfsdata beschermd blijven. Geen social media, geen datalekken, alleen bedrijfskritische apps.”

Digitale registraties besparen uren 

“Omdat je via een portofoonnetwerk direct met elkaar in verbinding staat, werk je ook veel efficiënter”, neemt TAR-projectmanager Hofmeijer het van haar collega over. Voorheen moesten contractors na een taak fysiek naar een centrale locatie om hun werkzaamheden af te melden. “Dat betekende een enorm tijdverlies,” zegt Hofmeijer. “De werkzaamheden verlopen dus sneller. De koppeling met smart devices voegt daar nog een dimensie aan toe. Voorheen werd een afgeronde taak op papier afgevinkt in het kantoor op het contractorpark. Met ons hybride communicatiesysteem vinkt de verantwoordelijke persoon ter plekke de taak af in een app op zijn ATEX tablet of smartphone.” 

Altijd voldoende toestellen 

Tijdens een turnaround kan de vraag naar communicatieapparatuur plotseling stijgen. “Onze verhuurvloot van 36.500 ATEX en non-ATEX devices maakt dat wij altijd kunnen leveren”, zegt Hofmeijer. “Inzetten van honderden portofoons en devices zijn dus geen probleem. We hebben de grootste verhuurvloot in de Benelux en een 24/7 serviceorganisatie. Mochten er extra portofoons nodig zijn zodra een turnaround start, dan hebben wij die altijd paraat.”

Henk Hempel

 

Rust en overzicht

Hempel en Hofmeijer werken nauw samen in de voorbereiding van turnarounds. Hun doel is de klant op het gebied van betrouwbare missiekritische communicatie volledig te ontzorgen. Hempel: “Na inventarisatie van eisen en wensen, technisch onderzoek en afstemming van het gewenste communicatieplan, wordt ook de aanvraag van de benodigde tijdelijke zendvergunning door ons geregeld zodat het netwerk vanaf dag één perfect werkt.” Flash kan verdere ontzorging doortrekken door sluitende, innovatieve uitgifteregistratie, waarmee de kosten van vermissingen geen kosten zijn, omdat ze kunnen worden doorberekend aan betreffende contractor. Met on-site support kan Flash ter plaatse de uitgifte en inname van toestellen verzorgen.

Eén aanspreekpunt: korte lijnen

Hofmeijer fungeert als spin in het web tijdens het turnaround-traject. Zij is met haar vijftien jaar ervaring als TAR-projectmanager voor zowel de klant als intern bij Flash het aanspreekpunt. “Korte lijntjes werken het beste in de hectische turnaround-wereld. In de voorbereiding bezoek ik met een engineer de site om met professionals daar ter plekke afspraken te maken. Vervolgens zorg ik dat de afspraken uitgevoerd worden. Duidelijke afspraken, geen verrassingen is het doel.”

Altijd blijven verbeteren

Flash blijft continu ontwikkelen om missiekritische communicatie nog efficiënter te maken. “We denken altijd vooruit”, zegt Hempel. De klantbetrokkenheid van Flash komt ook terug in het mobile device management. Hempel: “Een applicatie die de gebruiker van een smart device alleen die functies laat gebruiken waarvan onze klant wil dat hij of zij deze gebruikt. Zo wordt voorkomen dat intellectueel eigendom via de achterdeur verdwijnt. Maar ook dat gebruikers niet worden afgeleid door social media. Wij blijven innovatieve oplossingen ontwikkelen om missiekritische connectiviteit te verbeteren en onze klanten daarin zo volledig mogelijk te ontzorgen.”

 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!