
Mark Poppelaars
Tijdens de klantendag van CF Rotating Service, die vorige maand in Hekelingen werd gehouden, kregen klanten de kans om meer te leren over de samenwerking tussen deze dienstverlener en fabrikant Cook Compression. De combinatie van flexibele service en kwaliteitsproducten blijkt een winnende formule te zijn, is de belangrijkste conclusie.
Foto’s: Danny Cornelissen
Alles was tot in de puntjes geregeld, en zelfs het weer werkte mee. Een zachte lentezon scheen over de locatie van CF Rotating Service aan de Wachthoevestraat in Hekelingen, waar bezoekers zich ’s ochtends verzamelden voor een vers gezette kop koffie. Er was ook geen gebrek aan eten, eerst met koffie en later toen de foodtruck een continue stroom van heerlijke broodjes serveerde.
De focus lag echter op de inhoud, namelijk het onderhoud van compressoronderdelen, waar CF Rotating Service zich in heeft gespecialiseerd. Het bedient klanten in de petrochemische industrie. “We zijn een relatief jong bedrijf. CF Rotating Service is vier jaar geleden opgericht vanuit het moederbedrijf CF Technical Support, dat zich richt op de revisie van versnellingsbakken, gas- en dieselmotoren voor klanten in de tuinbouw- en maritieme sector”, zegt Maarten Smit, supervisor bij het bedrijf. CF Rotating Service is gespecialiseerd in het onderhoud en de reparatie van alle soorten compressoren, waaronder zuigercompressoren, stoomturbines en centrifugaalcompressoren.
In Hekelingen, net buiten Rotterdam, beschikt het bedrijf over een machine- en reparatiewerkplaats, van waaruit het het onderhoud van kritieke componenten in het veld ondersteunt. De werkplaats is uitgerust met de modernste machines, zegt Smit. Daarnaast voert CF Rotating Service ter plaatse bewerkingen uit. “Dit is het meest precieze werk dat je je kunt voorstellen. Onze specialisten zijn goed opgeleid en weten wat ze doen. Toleranties van 0,01 laten weinig ruimte voor fouten. Dat maakt de uitdaging voor onze technici des te groter”, zegt Smit. Dankzij de verschillende diensten die uit één bron worden aangeboden, noemt hij het een ‘Single source for compressor parts, upgrades, service, and support.’ Dit biedt klanten een aanzienlijk voordeel. “Door al deze diensten aan te bieden, verhogen we de efficiëntie en besparen we klanten onnodige stilstand.”
Anderhalf jaar geleden sloot CF Rotating Service een samenwerking met Cook Compression, onderdeel van Dover Precision Components, een geïntegreerde leverancier van prestatiekritische oplossingen voor roterende en reciprocerende machines. “Cook levert slijtagedelen voor zuigercompressoren, die wij reviseren. Dankzij onze samenwerking hoeven de onderdelen niet naar de servicelocatie van Cook in het VK te worden vervoerd.”
De klantendag was voornamelijk gericht op het tonen van de kracht van deze samenwerking, zegt Mark Poppelaars, operations manager bij CF Rotating Service. “We doen dit samen, en dat is wat we willen laten zien op de klantendag. We zijn inderdaad een ‘one-stop-shop’ voor onze klanten, maar ik zeg liever ‘Single source for compressor parts, upgrades, service, and support.’”
“Onze samenwerking met CF Rotating Service is een ‘perfecte match’”, zegt Dean Lewis, VP van European Aftermarket bij Cook Compression. “CF Rotating Service is een zeer servicegerichte organisatie, die ons helpt om in contact te blijven met onze klanten. Cook was op zoek naar de juiste partner voor service in de Benelux. Het bieden van lokale service is een fundamentele vereiste om een succesvolle partner te zijn. Zowel Mark Poppelaars als Maarten Smit hebben klantgerichtheid in hun DNA en daardoor viel alles snel op zijn plaats, wat leidde tot deze succesvolle samenwerking.”
Tristan Whitmore-Stewart, applicatie-ingenieur bij Cook, beschrijft de fabrikant als een echt ingenieursbedrijf. “Cook blinkt uit in probleemoplossing. We willen ook producten verbeteren wanneer we ze reviseren.” Cook werd in 1888 opgericht in Louisville, Kentucky door Charles Lee Cook, die de eerste metalen pakking uitvond die op zuigerstangen werd gebruikt voor locomotieven en stoomschepen. “Voor die tijd werden stro en touw gebruikt. Het was een revolutionaire uitvinding.” Cook heeft wereldwijd locaties, met het grootste servicecentrum in Odessa, Texas, en beschikt over een indrukwekkende, moderne productie- en servicefaciliteit in het noordwesten van Engeland. Aan de hand van verschillende foto’s laat Whitmore-Stewart zien hoe bijvoorbeeld kleppen van verschillende typen weer in hun oorspronkelijke specificaties worden gereconditioneerd. “Naarmate de industrie de uitstoot wil verminderen, is de efficiëntie van afdichtingen steeds belangrijker geworden”, zegt hij. In een van zijn foto’s is een cilinder uit de jaren ‘60 te zien. Na de revisie is deze weer in de oorspronkelijke staat hersteld: duurzaamheid op zijn best.
Tristan Whitmore-Stewart
“We willen de beste service bieden. Klanten kunnen ook op ons rekenen om het juiste team voor de klus in te zetten”, concludeert Poppelaars. CF Rotating Service staat bekend om zijn korte communicatielijnen, snelle reactietijden en betrouwbaarheid. Dit heeft het bedrijf in relatief korte tijd een indrukwekkende klantenkring opgeleverd, waaronder Shell, Exxon Mobil, Air Products, Ducor Petrochemicals, Zeeland Refinery, MAN Energy Solutions en TotalEnergies. Dat dit jonge bedrijf niet stilzit, wordt bewezen door de recente uitbreiding van de 750 vierkante meter grote werkplaats in Hekelingen, die nu een volledig uitgeruste verspaningsafdeling bevat. Deze afdeling huisvest verschillende machines die nodig zijn voor onderhoudswerkzaamheden, zoals een nieuw aangeschafte CNC-gestuurde bedfreesmachine voor het bewerken van grotere compressoronderdelen als cilinders, zuigers en drijfstangen. Het bedrijf heeft ook een zeer precieze CNC-draaibank, een door Siemens gestuurde diamantlaptafel en andere hoogwaardige apparatuur, waarmee ze revisiewerkzaamheden op de hoogste en veiligste kwaliteitsnormen kunnen uitvoeren. “We investeren in apparatuur en kwaliteitsgereedschap, zodat onze technici alles hebben wat ze nodig hebben om hun werk optimaal uit te voeren. We nemen geen genoegen met minder dan topmachines en -gereedschappen. Het resultaat van onze service moet perfect zijn, en dit sluit aan bij onze langetermijnvisie. We houden van ons werk en genieten ervan om onze klanten tevreden te stellen en te zorgen dat ze dat blijven!”
“We weten wat CF Rotating Service kan doen: ze zijn sterk in service”, zegt Michael van Mastrigt, field supervisor bij het MRE-team van Shell. “Ze hebben de faciliteiten om onderdelen te bewerken. We doen vaak een beroep op hen tijdens shutdowns. Ze zijn een geweldig bedrijf om mee samen te werken.” Hij geeft het voorbeeld van het opnieuw bewerken van een afdichting van een centrifugaalcompressor tijdens een turnaround vorig jaar. “Het was een intensieve klus, en ze hebben het uitstekend in slechts twee dagen uitgevoerd.”
De raffinaderij van TotalEnergies in Antwerpen is een klant van Cook Compression. “Na de Brexit werd het moeilijker om onderdelen in het VK te laten servicen. Cook stelde voor dat CF Rotating Service dit zou afhandelen. We hebben het een keer geprobeerd, en het werkte goed”, zegt Rudy Remery van TotalEnergies Raffinaderij Antwerpen. Hij heeft gemerkt dat CF Rotating Service snel werkt en kwaliteit levert. “Afdichtingen moeten effectief zijn wanneer ze werken met waterstof onder 200 bar druk. CF Rotating Service zorgde ervoor dat dit perfect in orde was.”
Commer en Diane Freitas zijn de eigenaren van CF Rotating Service en CF Technical Support. Ze zeggen tevreden te zijn met de ontwikkelingen bij beide bedrijven. “We besloten CF Rotating Service te starten omdat we steeds meer werk hadden aan rotatingwerkzaamheden. In het begin hadden we het voordeel dat we al veel klanten kenden”, zegt Commer Freitas. De sterke punten van beide bedrijven liggen voornamelijk in de korte communicatielijnen, denkt hij. “Als er iets is, kunnen klanten altijd bellen, zelfs ’s avonds en in het weekend.” Freitas is ook vaak in het veld te vinden. “Daar ligt mijn hart nog steeds”, geeft hij toe.