
In een dynamische wereld waarin digitale technologie en verschillende vormen van onderhoud steeds nauwer met elkaar samenhangen, speelt Bakker Repair & Services een belangrijke rol. “Ons werk is door de jaren interessanter én uitdagender geworden.”
Tekst: Mels Dees
“Wij zijn in de kern een reparatie- en onderhoudsbedrijf”, vertelt Edwin den Breejen, directeur bij Bakker Repair & Services. “Onze focus ligt echt op electrical rotating equipment, zoals reparatie en onderhoud aan elektromotoren en generatoren. We zien daarbij in de praktijk dat de opkomst van meetapparatuur, sensoren en digitale monitoring een steeds grotere rol speelt.” Den Breejen verwacht die aspecten van het werk nadrukkelijk terug te zien tijdens de komende editie van de beurs Maintenance NEXT.
Bakker Repair en Services is actief in zowel preventief als correctief onderhoud. Dankzij technologische innovaties verschuift een deel van het werk steeds meer naar de voorspellende kant van onderhoud. “Die manier van werken, waarbij we innovatieve technologie inzetten, is qua volwassenheid nog niet zo ver ontwikkeld als sommige andere vormen van maintenance”, geeft de directeur aan, “maar we kijken samen met onze klanten en partners continu naar mogelijkheden en kansen. De nieuwe technologie zal het leven van de klant en van servicepartijen zoals wij veranderen, maar moet zichzelf ook terugverdienen.”
Een concreet voorbeeld van innovatie binnen de activiteiten van Bakker Repair & Services is het gebruik van sensoren op schepen. “Bij een klant hebben we sensoren aan boord die door de bemanning met een tablet worden uitgelezen. De data gaan naar de cloud en worden periodiek geanalyseerd. Als er afwijkingen worden gedetecteerd, wordt er proactief contact met de klant opgenomen en plannen we, indien noodzakelijk, direct een controle in de eerstvolgende haven waar het schip aanlegt.” Dit stelt het bedrijf in staat om snel in te grijpen en stilstand te minimaliseren. Den Breejen: “Wij onderhouden met onze klanten een netwerk van partners in verschillende havensteden om deze service mogelijk te maken. Mocht een schip aanmeren op een locatie waar we niemand beschikbaar hebben, dan sturen we er een van onze eigen mensen naartoe.”
Volgens Den Breejen is dit type onderhoud niet alleen efficiënter, maar ook kosteneffectief. “Het zou kunnen zijn dat de trillingen van een machine oplopen. Sensoren registreren dat dan en algoritmes geven aan wat de aard van die afwijking is. In plaats van te wachten op een storing, kunnen we nu op tijd ingrijpen.” Deze manier van werken bespaart kosten en voorkomt grotere schade en stilstand.
Naast reparatie biedt Bakker Repair & Services een breed scala aan aanvullende diensten. “Wij willen de klant volledig ontzorgen, van A tot Z. Dat betekent niet alleen reparatie, maar ook zaken als in- en uitbouw, transport en hijswerkzaamheden. Alles wat nodig is om het proces soepel te laten verlopen.”
Snel reageren door de crew van het in Sliedrecht gevestigde bedrijf is een belangrijke factor. “Om op korte termijn onderhoud of een reparatie te kunnen realiseren, hebben we een groot deel van onze diensten in eigen huis”, legt Den Breejen uit. “En samen met diverse partners kunnen we in veel gevallen snel en accuraat optreden. Daarnaast bieden we klanten de optie om strategische reserves bij ons aan te leggen, zodat kritieke machines snel kunnen worden gerepareerd.”
Een praktijkvoorbeeld hiervan is een klant met een machine die na anderhalf jaar intensief gebruik een probleem had. Den Breejen: “Het kostte in dit geval enorm veel geld als deze machine stilstond. We hebben die in recordtijd weten te repareren, omdat we niet afhankelijk waren van externe leveranciers. Dat is maatwerk en precies waar we voor staan.”
De digitalisering en automatisering van onderhoud brengt ook veranderingen met zich mee op de werkvloer. “Niet alleen technische kennis is belangrijk, maar ook digitale vaardigheden. Jonge medewerkers brengen dat eigenlijk vanzelf mee als ze hier komen werken”, merkt Den Breejen op. “We zijn ook een leerbedrijf. We leiden mensen intern op en bieden hen de kans om in drie tot vier jaar een diploma te halen en daarna door te groeien tot allround professionals.”
De slag naar digitalisering en automatisering heeft ook op andere manieren impact. Kennis van alleen techniek is allang niet meer voldoende. Ook IT-specialisten en soms juristen bieden ondersteuning aan Bakker Repair & Services.
Den Breejen benadrukt om die reden nadrukkelijk het belang van samenwerking tussen bedrijven binnen de industrie. “We werken nauw samen met partners zoals AVT Reliability, met wie we tijdens Maintenance NEXT ook de beursstand bemannen. Niemand kan alles alleen. Door samen te werken, kunnen we klanten beter en sneller helpen. Dat is ook echt onze boodschap aan de bezoekers van Maintenance NEXT.”
Standnummer Maintenance NEXT: 2.302