
Het liefst zou je kunnen praten met je equipment. ‘Beste pomp, wanneer ben je toe aan een revisie? Wat vind je van de voordruk die je geleverd krijgt, genoeg, te hoog, te laag? En zit je nog lekker in je lagers?’ Met de antwoorden zou je enorm kunnen besparen op onderhouds- en storingskosten. En dat kan!
Tekst: Kim de Booij
Het antwoord op veel van de vragen is te vinden in data van trillings- en temperatuursensoren. Je moet die brei aan informatie alleen nog wel kunnen begrijpen en analyseren. “Er zijn heel veel sensoren. De uitdaging is vooral om inzichten te krijgen uit alle data die ze opleveren”, weet Henk Hoveling van Pro Rotating, een bedrijf gespecialiseerd in onderhoud, service en revisie van rotating equipment. “Voor data-analyses heb je specialisten en goede software nodig en wij hebben beide in ons arsenaal.”
De specialisten van Pro Rotating kijken niet alleen naar de uitslagen van de sensoren van het rotating equipment, maar combineren die data met informatie uit het hele proces. Dus bijvoorbeeld ook de voordruk, omgevingsfactoren en het medium dat door de pomp stroomt. “We noemen dit pro-active maintenance. Vanuit het totaalplaatje zien we veel meer en kunnen we het onderhoud optimaliseren. Er zijn klantvoorbeelden waarbij dit meer dan veertig procent kostenbesparing van het totale onderhoudsbudget opleverde.”
In veel fabrieken zie je dat sensoren alleen op een aantal kritieke machines geplaatst worden en dat ander belangrijk equipment nog handmatig gecontroleerd wordt met een meetpen of helemaal niet omdat het door omstandigheden slecht bereikbaar of onveilig is. “Je mist dan ontzettend veel belangrijke informatie. Sensoren meten continu. Hierdoor bouw je historie op en kan je afwijkingen sneller constateren.”
Maar ja, om nou voor iedere pomp een dure sensor aan te schaffen… “Dat hoeft niet”, stelt Hoveling gerust. “We hebben betaalbare basissensoren ontwikkeld, onder andere voor semi-kritisch equipment. Het verschil met uitgebreide sensoren moet je zo zien: onze ‘basis’-sensor zegt ‘de motor trilt, het kan een lager zijn’, terwijl onze uitgebreidere sensor met spectrumanalyse aangeeft: ‘het probleem zit in de derde schoep op je waaier’. Je krijgt dus evengoed belangrijke informatie en dat zonder een dure aanschaf. We bieden ook de mogelijkheid om ‘basis’-sensoren via een abonnement bij ons af te nemen. Je betaalt dan jaarlijks een vast bedrag voor de installatie, het onderhoud, de software en onze gateway support.”
Volgens Hoveling zijn de basis-sensoren vooral handig voor semi-kritisch en moeilijk bereikbaar equipment. “Voor het meten van sommige rotating equipment moeten medewerkers op hoogte werken of zich in alle bochten wringen om er met de meetpen bij te kunnen. Dit kan veiliger en efficiënter met sensoren. Dankzij de extra informatie die de sensoren bieden, voorkom je bovendien dat medewerkers onnodig voor storingen of onderhoud op die plekken moeten zijn.”
Hoveling merkt veel enthousiasme bij TD-medewerkers van fabrieken. “Bij de technische dienst werkten jaren geleden veel mensen die de fabriek van haver tot gort kenden en meer tijd hadden voor controles. Inmiddels loopt het aantal beschikbare technici terug zijn fabrieken vooral op zoek naar betrouwbare toeleveranciers die niet alleen uurtjes schrijven maar meedenken en helpen om de fabriek te optimaliseren. Dat is wat wij doen. Met onze metingen voorkomen we reparaties en schade. En als organisatie zoeken we ook zelf continu naar verbetering en investeren we veel in onze medewerkers.”
Pro Rotating vindt het belangrijk om echt een partner van klanten te zijn, kennis met hen te delen en toegevoegde waarde te leveren. “Klanten op hoog niveau, als het kan beter dan de fabrieken, ondersteunen: daar draait bij ons alles om. We willen niet zoveel mogelijk storingsmeldingen afhandelen, maar zoveel mogelijk storingen voorkomen. Dankzij onze technieken en kundige monteurs kunnen we die belofte aan onze klanten keer op keer nakomen. Met als resultaat dat er meer rendement uit een productieproces wordt gehaald, er kosten worden bespaard en er dus door onze klanten meer netto resultaat wordt behaald.”
Standnummer Maintenance NEXT: 4.205
Delta Pompen BV, een onderdeel van Pro Rotating, ging onlangs twee nieuwe partnerships aan. Met het Mexicaanse Q-pumps zetten ze nu vastere voet aan grond in de voedingsindustrie en met het Italiaanse 3P Prinz, bekend om zijn dubbele schroefpompen, kunnen ze pompen aanbieden die meerdere vloeistofdiktes aankunnen. Ideaal voor situaties met cleaning in place (CIP).
De techniek staat niet stil. Veel sensoren zijn al connected, dus kunnen zonder kabel geïnstalleerd worden. Pro Rotating heeft eigen software ontwikkeld om de data te kunnen verzamelen en analyseren. Aan de volgende stap wordt ook al gewerkt: data-analyse door AI. De techniek en software zijn er al. Nu alleen nog implementeren en leren. Binnen nu en vijf jaar wordt de doorbraak van AI in deze toepassing verwacht.