
Door AI (Getimg.ai) gegenereerde foto.
Op Maintenance NEXT presenteert MACS iets nieuws: MACS Starter. Met deze nieuwe propositie stelt het bedrijf klanten in staat om laagdrempelig van IBM Maximo gebruik te maken. “Samen met onze klanten willen wij de reis naar predictive maintenance maken.”
Dat MACS deelnemer is aan de komende editie van Maintenance NEXT, is zeker niet toevallig. “Wij hebben weinig edities gemist”, zegt ceo Guus de Nijs van het in Son en Breugel gevestigde bedrijf, dat aanbieder is van IBM Maximo. “In het verleden hebben wij altijd wel iets positiefs uit onze deelname aan Maintenance NEXT gehaald. Het is een evenement waar onze doelgroep komt, waar wij ons thuis voelen en wij kijken ernaar uit om er naar toe te gaan.”
Op Maintenance NEXT zal MACS een nieuwe propositie aan de markt presenteren. “Met MACS Starter maken wij het voor bedrijven mogelijk om op een gestandaardiseerde manier, laagdrempelig met IBM Maximo te starten”, vertelt coo Otto Wassenberg. Met MACS Starter kunnen nieuwe klanten de stap zetten naar enterprise asset management (EAM)-software. “Daarmee krijgen zij de beschikking over de kernfunctionaliteit die je van een dergelijk systeem mag verwachten, inclusief implementatie binnen zes weken. Daarnaast bieden wij onze klanten ondersteuning in de vorm van educatie en helpdeskadvies. MACS Starter biedt een duidelijk groeipad naar de toekomst. Alles is aan de kernfunctionaliteit toe te voegen, steeds op dezelfde manier als het basistraject. Zowel de tijdslijn als het kostenplaatje staan vast”, aldus Wassenberg.
Met de introductie richt MACS zich op bedrijven die snel van start willen gaan met een technologisch geavanceerd assetmanagement systeem, dat in fases kan worden geïmplementeerd en waarbij vooraf duidelijkheid bestaat over wat er wordt geleverd. “Wij verlagen de drempel, ook omdat dit toch een investering is voor bedrijven. Wij bieden standaard implementatie en standaard hosting. Met MACS Starter ontzorgen wij klanten, wat belangrijk is. De wereld verandert en gaat steeds meer richting de cloud. Klanten hebben ook steeds liever een maandelijks abonnement”, licht Wassenberg toe. “Vroeger moesten klanten software aanschaffen, zonder zekerheid of ze deze zouden gebruiken. Tegenwoordig betaal je alleen voor wat je daadwerkelijk gebruikt”, zegt De Nijs. Hij vervolgt: “Maximo zit aan de bovenkant van de markt als het om prijs gaat. Hiermee laten wij zien dat een EAM-systeem als Maximo helemaal niet zo duur hoeft te zijn.” “Voor die prijs ontvangen klanten een product van hoge kwaliteit en met veel functionaliteit, waarmee ze kunnen starten en samen met ons verder groeien. Samen met onze klanten willen we de reis maken in de volgende fases van onderhoudsmanagement met oplossingen zoals Mobile, HSE en zelfs richting duurzame onderhoudsstrategieën met ALM en predictive maintenance”, voegt Wassenberg daaraan toe.
In Rotterdam, waar Maintenance NEXT wordt gehouden, heeft MACS verschillende in de haven gevestigde bedrijven als klant. “Als een klant eenmaal live is, blijft de relatie bestaan”, zegt Wassenberg. Tot de klanten van MACS behoren zowel zeer grote als middelgrote organisaties, afkomstig uit een diversiteit aan industrieën. “Wij ondersteunen alle sectoren. Onze focus ligt op de applicatie, niet op een bepaalde industrie”, zegt Wassenberg. “Het mooie is dat wij ervaringen uit de ene industrie in de andere kunnen toepassen. Voor ons is het ook leuk om in andere keukens te kijken. Ik werk sinds 1998 in deze wereld en heb hierdoor altijd mijn oogkleppen open staan.” Dankzij deze gestandaardiseerde aanpak kan MACS snel de Maximo-software implementeren. Dat is belangrijk, stelt Wassenberg. “In tegenstelling tot andere IT-bedrijven richten wij ons op de kern van het product. Dat zetten wij eerst neer, rekening houdend met de best practices van de industrie. Zo kunnen klanten sneller hun investering terugverdienen.”
Dat MACS Platinum Partner is van IBM, onderstreept de kennis en kunde van MACS, vindt Wassenberg. “Onze mensen zijn gecertificeerd, wat een voorwaarde van IBM is. Ook hebben wij directe lijnen met het laboratorium van IBM in de VS”, verklaart Wassenberg. “In Europa zijn wij één van de grootste partners van IBM als het gaat om de verkoop en implementatie van Maximo. Daar zijn wij trots op”, voegt De Nijs toe. Hij vervolgt: “Wij kunnen niet alles doen. Zo zijn wij geen maintenance-adviseur. Daarvoor werken wij samen met andere, gespecialiseerde bedrijven.” Sterke punten in de dienstverlening van MACS zijn onder meer de eigen helpdesk, die klanten in meerdere talen ondersteuning biedt.
“Maximo is het beste product op het gebied van onderhoudsmanagementsoftware”, stelt Wassenberg. Het is een goed, stabiel product en IBM is een visionair bedrijf op het gebied van IT. Met wat het nu uitvindt, komen andere bedrijven pas jaren later. Zo heeft IBM een oplossing bedacht voor het borgen van kennis, nu er vanwege de vergrijzing veel personeel uitstroomt. Natuurlijk heeft het ook nadelen om op de troepen voorop te lopen in een traditionele sector als deze. Maar uiteindelijk moet iedereen met zijn tijd meegaan, want de wereld verandert.” Binnenkort vindt er een belangrijke wijziging plaats binnen Maximo, vertelt Wassenberg. “Voorheen had IBM industry solutions met add-ons boven op Maximo. Nu vind je alle producten in de Maximo Application Suite, onder één licentiemodel. Dat is een unieke ontwikkeling, waardoor klanten eenvoudig additionele functionaliteiten en nieuwe technologieën zoals AI kunnen uitproberen.”
Standnummer Maintenance NEXT: 4.008