
Willen bedrijven het probleem van netcongestie oplossen, dan moeten zij openstaan voor onconventionele, innovatieve oplossingen. Dit stelt Ric Houwen, manager commercie bij Anexo. “Ik daag klanten hiertoe uit. Dan kunnen wij mogelijk maken wat volgens netbeheerders onmogelijk lijkt.”
Het in Poeldijk gevestigde Anexo is gespecialiseerd in middenspanningsprojecten, inclusief de aanleg en het onderhoud ervan, vertelt Houwen. “Daarnaast voeren wij ‘inzichtprojecten’ uit, waarbij wij elektriciteitsmeters plaatsen, deze uitlezen en de gegenereerde data in dashboards presenteren.” Van oudsher bedient Anexo voornamelijk klanten in de glastuinbouwsector, maar het klantenportfolio is inmiddels veel diverser met waterschappen, universiteiten, commercieel vastgoed, supermarkten, wind- en zonneparken en industriële bedrijven in Rotterdam en Moerdijk.
Volgens Houwen breidt het klantenbestand zich vooral uit vanwege het netcongestieprobleem. “Uit werkelijk alle sectoren krijgen wij de vraag om te helpen met het realiseren van een aansluiting op het elektriciteitsnet of het bedenken van een slimme oplossing hiervoor”, legt hij uit. Dit laatste begint met het om de tafel zitten met een klant, om inzicht te verkrijgen in de huidige situatie. “Wanneer is de afname van elektriciteit het grootst en wanneer geldt dit voor de teruglevering? Aan de hand van deze informatie maken wij een energieprofiel, waarna wij kijken naar de uitbreidingsplannen.” Wanneer de capaciteit van het elektriciteitsnet daarvoor onvoldoende is, gaan de specialisten van Anexo aan de slag met het bedenken van een oplossing. “Wij onderzoeken of piekmomenten in de afname kunnen worden afgeschaafd. Op die uitschieters selecteert de netbeheerder immers de aansluiting. Ook vragen wij klanten of zij in het productieproces aan de knoppen kunnen draaien om de verbruikspieken te verkleinen. Dit valt ook te realiseren door zelf energie op te wekken en/of de inzet van batterijen. Flexibiliteit biedt enorm veel kansen.”
Ric Houwen
Anexo richt zich met zijn oplossing niet alleen op de locatie van de klant, maar kijkt tevens naar de buren. Houwen: “Wanneer wij ook een energieprofiel voor ernaast gelegen bedrijven maken, kunnen wij zien of er eventueel een match mogelijk is voor het uitwisselen van energie. Zo kun je tot een win-win-situatie komen. Het kan bijvoorbeeld een optie zijn om een eigen elektriciteitsnet te creëren, een Gesloten Distributie Systeem (GDS), dat los van het centrale elektriciteitsnet opereert.”
Het beheer en onderhoud van elektrotechnische assets wordt steeds belangrijker voor een betrouwbare energievoorziening, merkt Houwen. “Naarmate de behoefte aan energie toeneemt, is het belangrijk dat je erop aan kunt. Je elektrotechnische installatie moet het doen. En als je energie met de buurman uitwisselt, wil je zeker weten dat zijn installaties goed zijn onderhouden.” Het hebben van een GDS brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee, vertelt hij verder. “De wet stelt verplicht om bepaald onderhoud te verrichten en ook moet je aan kwaliteitsstandaarden voldoen. Dit legt ook meer nadruk op het beheer en behoud van een energienetwerk. Mijn ervaring is dat private netten niet altijd voldoende aandacht aan kwaliteit geven. Dat terwijl je er wel afhankelijk van bent.”
Anexo kan een bijdrage leveren door het uitvoeren van zowel regulier als voorspellend onderhoud. “Daarbij kunnen wij sensoren in transformatorstations plaatsen voor slim assetmanagement. Wij zijn een meetbedrijf. Sensoren, tussenmetingen, big data: we weten wat meten is. Wij kunnen bijvoorbeeld sensoren plaatsen voor het meten van temperatuur, oliedruk en stroombelasting. Dit geeft meer inzicht in de prestaties van transformatoren, online en zelfs real-time.” Asset owners hebben zo ook zicht op de kwaliteit van de stroom, de warmteontwikkeling en beveiligingsaspecten. “Mochten waarden in het dashboard onverklaarbaar oplopen, dan is dit een trigger voor de technische dienst om in actie te komen.” Houwen vertelt hoe Anexo voor een netbeheerder een zwaar belast koppelpunt met sensoren uitrustte, wat tot betere prestaties leidde en potentiële overbelasting voorkwam. “Er is zo meer grip op assets.”
Houwen verwacht dat AI en machine learning de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen in het voorspellen van het verbruik en de vermogensbehoefte van klanten. “Wij hebben een eigen ontwikkelings- en vernieuwingsteam dat daarmee bezig is.” Op de stand van Anexo op Maintenance NEXT kunnen bezoekers niet alleen een dashboard zien waarop real-time gegevens van een het pand van Anexo te zien zijn, inclusief het actuele verbruik, de opwek van de solar-carport en het verbruik op het laadplein, maar ook kan worden bekeken of de door Anexo gemaakte zonneverwachting matcht met de productie van de eigen zonnepanelen. Dit onderstreept, vindt Houwen, het innovatieve karakter van Anexo en de expertise die in huis is om klanten bij te staan in het nog jaren durende probleem van netcongestie.
Standnummer Maintenance NEXT: 5.113
“Wij onderscheiden ons niet alleen met onze expertise in assetmanagement en metingen, maar ook met het persoonlijke contact dat wij met klanten onderhouden”, zegt Ric Houwen. “Klanten hoeven nooit lang te wachten op contact met een monteur of binnendienstmedewerker. Anexo is een relatief kleine organisatie. We zitten allemaal op dezelfde vloer en lopen makkelijk bij elkaar langs.”