
“Zonder Facta kunnen hele bedrijven stil komen te staan,” zegt Kasper Baltus, algemeen directeur van Facta Rotating. Facta Rotating maakt deel uit van Facta, dat bestaat uit drie gespecialiseerde onderdelen: Facta Rotating, Facta Elektrotechniek en Facta Constructietechniek. Samen bieden deze onderdelen een totaaloplossing om bedrijven draaiende te houden. Nu en in de toekomst.
Tekst: Ellen Weber
Facta Rotating is de onderhoudspartner voor rotating equipment. “Wij zijn specialist in het onderhouden, reviseren, repareren en verduurzamen van rotating equipment zoals motoren, pompen en generatoren. We reviseren elektromotoren van laag- tot hoogspanning, zware chemische pompen zoals bij Tata Steel, waterleiding- en rioleringspompen en tandwielkasten van alle formaten”, licht Baltus toe. “Daarnaast omvat onze expertise appendages, waaronder de revisie van veerveiligheden en regelkleppen. Hiermee dragen we bij aan een veilig en efficiënt proces met duurzame oplossingen voor onze klanten.”
Facta Elektrotechniek biedt al bijna 30 jaar oplossingen voor ontwerp, installatie, inspectie en onderhoud van elektrotechnische systemen. Van installatietechniek en verlichting tot frequentieregelaars en NEN3140-inspecties. Facta Constructietechniek ontwikkelt, bouwt, monteert en onderhoudt staalconstructies en leidingwerken. In januari 2025 is MOH Services uit Vierpolders ook onderdeel geworden van Facta. MOH Services levert ondersteuning voor leiding- en constructiewerk. Piping en constructie vormen een belangrijk onderdeel van MOH Services. “Door de versterking met MOH Services bieden we nu een complete dienstverlening”, vertelt Baltus. “Doordat Facta beschikt over specialisten op het gebied van rotating equipment, elektrotechniek, constructietechniek en leidingwerk, kunnen klanten complete projecten bij ons onderbrengen.”
Facta is actief in verschillende sectoren, zoals olie en gas, glas- en tuinbouw, de maritieme industrie en waterschappen. “Waar processen draaien, kunnen wij meerwaarde leveren met zo’n 600 medewerkers”, vertelt Kasper Baltus. “Ons doel is om bedrijven niet alleen te helpen bij correctieve problemen, maar vooral om ze te helpen bij structurele verbeteringen die processen efficiënter, duurzamer en kosteneffectiever maken.”
“Duurzaam onderhoud begint met inzicht”, concludeert Baltus. “Dit betekent minder stilstand, lagere kosten en processen die echt draaien zoals ze horen.” Facta streeft naar langdurige verbeteringen in proces- en onderhoudsbeheer. “Naast het repareren en reviseren van rotating equipment, kijken wij naar de gehele asset om te zien hoe de prestaties kunnen worden verbeterd”, zegt Baltus. Een belangrijk hulpmiddel hierbij zijn vibratiemetingen en diagnostische technieken, zoals motion amplification inspecties. Met deze methoden kan Facta verborgen problemen opsporen en de juiste verbeteracties voorstellen. “Zo zorgen we ervoor dat revisies minder vaak nodig zijn en bedrijven beter voorbereid zijn op toekomstige uitdagingen.”
Een voedingsmiddelenbedrijf schakelde Facta bijvoorbeeld in vanwege een koelinstallatie die vaak storingen had en hoge energiekosten veroorzaakte. De pompinstallatie werd meerdere keren per jaar ter revisie aangeboden. Facta onderzocht samen met leveranciers de volledige installatie. Baltus: “We ontdekten dat de installatie niet goed was geëngineerd en zijn toen gestart met een compleet nieuw ontwerp. Dit omvatte nieuwe pompen, leidingwerk en een elektrische installatie met frequentieregelaars.” Het resultaat? Een aanzienlijk lagere energierekening en minder onderhoudskosten. “Binnen twee jaar heeft de klant zijn investering terugverdiend”, vertelt Baltus trots. Door een jaar lang monitoring uit te voeren, kon Facta bovendien aantonen dat de betrouwbaarheid van de installatie sterk was verbeterd.
Facta staat klaar voor zowel acute reparaties als grote onderhoudsprojecten. “Bij storingen sturen we monteurs die snel problemen vakkundig oplossen.” Naast deze ‘pitstops’ voert Facta turnarounds uit tijdens fabrieksstops. “Bij zulke stops zijn we met een groot team aanwezig, zonder dat dit ten koste gaat van onze snelle interventies.”
Om stilstand te voorkomen, biedt Facta opslag voor reserveonderdelen in een speciaal magazijn. “Zelfs na vijf jaar kunnen we onderdelen direct vinden. Bovendien werken we merkonafhankelijk, zodat we snel nieuwe onderdelen kunnen leveren”, aldus Baltus. Mocht het druk zijn in de werkplaatsen in Spijkenisse en Zevenhuizen, dan kan Facta altijd terugvallen op de capaciteit van negen andere vestigingen, verspreid over Nederland.
Naast service en onderhoud investeert Facta in kennisontwikkeling. Een aantal jaar geleden richtte Facta een bedrijfsschool op, waar engineers hun kennis delen met collega’s én klanten. “Klanten hebben ook bij ons de mogelijkheid een training te volgen op het gebied van elektrotechniek of rotating. Daarmee leiden we technische diensten op en voorkomen we ongeplande stilstand”, zegt Baltus. “Samen doelen realiseren met onze partners is een van de mooiste aspecten van ons werk. Draaiende processen wil je draaiende houden. Met onze flexibiliteit, expertise en focus op kennisdeling zorgen we ervoor dat bedrijven continu blijven draaien en een betrouwbare toekomst tegemoet zien.”
Standnummer Maintenance NEXT: 4.106