- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Onderhoudsadviesbureau Pontifexx heeft met de lancering van het Paddock-platform een belangrijke stap gezet in de wereld van assetmanagement. Dit innovatieve platform combineert AI- en BI-tools om onderhoudsprocessen efficiënter, slimmer en beter georganiseerd te maken.
Tekst: Jeanette van Swaal
“Met Paddock bieden we bedrijven een digitale oplossing die fungeert als kloppend hart voor monitoring, ontwikkeling en aansturing binnen hun organisatie. Het is vergelijkbaar met de paddock in de motorsport, waar alles achter de schermen samenkomt om optimale prestaties te leveren”, vertelt André Kragt, tech lead bij Pontifexx.
Vier jaar geleden breidde Pontifexx zijn dienstverlening uit van maintenance naar tech consultancy om in te spelen op de toenemende vraag naar praktische AI- en BI-oplossingen. “We zagen dat klanten behoefte hadden aan tools die hun processen vereenvoudigen en versnellen”, legt Kragt uit. Pontifexx ontwikkelde daarop Paddock, een platform dat AI toegankelijk en praktisch maakt voor assetmanagement. “Paddock is een cloud platform dat data verzamelt, analyseert en visualiseert, waardoor klanten hun processen kunnen standaardiseren en sneller onderbouwde beslissingen kunnen nemen”, legt Sander Davelaar, eveneens tech lead bij Pontifexx, uit.
Een van de praktische toepassingen van Paddock is te vinden in voorraadbeheer. “Veel bedrijven worstelen met duizenden artikelen in hun systemen. Daarbij is de grootste uitdaging om onderdelen eenduidig te omschrijven. Dit maakt zoeken lastig en tijdrovend”, zegt Davelaar. Met de AI-tools in Paddock kunnen bedrijven standaard templates gebruiken voor artikelbeschrijvingen. “Medewerkers kunnen artikelinformatie van een leverancier aanbieden, waarna Paddock dit vervolgens omzet naar een standaardomschrijving op basis van het template”, vertelt Kragt. “Dit zorgt ervoor dat artikelen altijd eenduidig en vindbaar zijn. Monteurs hebben daardoor sneller het juiste onderdeel bij de hand, waardoor storingen vlot worden opgelost.” Davelaar vult aan: “Het gaat niet alleen om zoeken. Paddock zorgt er ook voor dat artikelen ook beter beheerd kunnen worden. Dit betekent tijdswinst aan beide kanten.”
Hoewel predictive maintenance vaak wordt genoemd in combinatie met AI, geeft Kragt aan dat dit zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt. “Veel bedrijven hebben simpelweg nog niet de data om voorspellend onderhoud volledig te implementeren”, legt hij uit. “Maar dat is wel de richting die we opgaan. Wij adviseren klanten nu al om data gestructureerd vast te leggen, ook als ze er nog geen directe toepassing voor zien. Die data gaat in de toekomst steeds waardevoller worden.”
Een andere praktische toepassing van Paddock is de documentzoeker, een AI-gedreven oplossing die gebruikers helpt informatie te vinden in verschillende systemen, zoals SharePoint en EAM-systemen. “Veel bedrijven hebben een enorme hoeveelheid documenten verspreid over meerdere applicaties”, legt Davelaar uit. “Met Paddock kunnen gebruikers via één portaal zoeken, waarbij met technologie direct resultaten worden geleverd uit alle gekoppelde systemen. Dit bespaart enorm veel tijd in vergelijking met handmatig zoeken.”
Daarnaast biedt Paddock de job assistent, een slimme chatbot die operators helpt storingen te melden. “In Paddock wordt AI ingezet om gerichte vragen te stellen, relevante informatie te verzamelen en zo te zorgen voor completere meldingen”, zegt Kragt. “Daardoor kan de technische dienst sneller en efficiënter werken.” Daarnaast is deze chatbot ook meertalig beschikbaar, vult Davelaar aan.
Ook biedt Paddock ondersteuning bij inspectieplannen. Kragt: “Op basis van een specifieke machine kun je vragen: ‘Welke inspecties moet ik uitvoeren?’ Met behulp van AI wordt er een set inspectieregels gegenereerd die je kunt aanpassen op basis van je eigen kennis en ervaring. Voor een maintenance engineer is dit een goede basis om verder mee te werken en onderhoud beter te plannen.”
De BI-tool in Paddock combineert data met maintenancekennis. “We verzamelen data, visualiseren die in duidelijke diagrammen en adviseren klanten hoe ze hun KPI’s kunnen verbeteren”, zegt Davelaar. Het is daarbij niet alleen een kwestie van grafieken en cijfers tonen, maar door de jarenlange ervaring van Pontifexx op het gebied van assetmanagement zijn de beschikbare KPI’s ook goed doordacht. Dankzij een groeimodel helpt Pontifexx bedrijven niet alleen inzicht te krijgen, maar ook gericht te groeien. “Het gaat verder dan dashboards; we bieden strategische en praktische ondersteuning”, vult Kragt aan.
Hoewel de voordelen van AI duidelijk zijn, begrijpt Pontifexx dat er ook zorgen zijn over veiligheid. Kragt: “Wij zorgen ervoor dat klantdata niet wordt gebruikt om modellen te trainen, zoals bij sommige openbare AI-platforms. Alle data blijft volledig eigendom van de klant en wordt alleen gebruikt binnen Paddock.”
Pontifexx slaat een brug tussen technologie en maintenance. “We begrijpen niet alleen hoe AI en BI werken, maar ook wat maintenancebedrijven echt nodig hebben”, legt Davelaar uit. “We zien dat bedrijven nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van AI en daarbij ook denken aan thema’s zoals energiemanagement en predictive maintenance, maar dat dit een heel grote stap is ten opzichte van de huidige situatie. Met Pontifexx Paddock willen we AI concreet en praktisch toepasbaar maken waardoor die grotere thema’s ook dichterbij komen.”
De tech leads zijn enthousiast over de toekomst van Paddock. “We staan pas aan het begin”, zegt Kragt. “Verdere uitbreiding van de oplossingen is een belangrijk speerpunt, net als verdere integratie met andere systemen. Ook willen we blijven inspelen op specifieke klantvragen en maatwerk blijven leveren.” Zoals Davelaar het treffend zegt: “Het is één grote ontdekkingsreis en we zijn nog lang niet klaar.”