
RBC, in 1994 opgericht als de Regionale Brandwachten Centrale, vierde dit jaar haar 30-jarig bestaan. Het bedrijf is in deze drie decennia zo gegroeid qua schaal én aanbod dat de geüpdatete naam RBC Group, met slogan Complete Safety, meer recht doet aan wat het voor de bedrijven in onze regio en ver daarbuiten te bieden heeft.
Tekst: Emma Veldhuis
Brandveiligheid loopt als een rode draad door de geschiedenis van RBC. Eigenaar Michel Tooren begon zijn carrière als Rijksgediplomeerd brandwacht en zijn compagnon Pim van der Est komt uit een brandweerfamilie. Het leveren van brandwachten is echter bij lange na niet de enige dienst die RBC aanbiedt. Sinds de oprichting in 1994 heeft RBC zich flink beziggehouden met uitbreidingen.
“Dat staat centraal in onze groeistrategie”, vertelt Van der Est. “De afgelopen jaren hebben we diverse bedrijven overgenomen en in andere bedrijven een meerderheidsbelang genomen. Daardoor kunnen we klanten in de zware industrie en maritieme sector een totaaloplossing bieden. De markt vraagt dat ook steeds vaker. Voor bedrijven is het veel praktischer om via één contact volledig ontzorgd te worden. We zien dat vooral grotere contracten steeds meer multidisciplinair worden. En daarvoor hebben wij alles in huis.”
Dat betekent niet dat RBC alleen daarvoor benaderd kan worden. Ook wanneer de levering van één specifieke dienst of een aantal producten volstaat, kunnen bedrijven 24/7 bij hen terecht. “Maar daarbij kijken we wel altijd verder”, benadrukt Van der Est. “Wanneer we op locatie zijn en ruimte zien voor aanvullende stappen die de veiligheid en beveiliging ten goede komen, zullen we daar zeker over adviseren. Ook komt het geregeld voor dat men ons zelf vraagt om eens mee te denken over hoe bepaalde zaken anders of beter kunnen.”
Pim van der Est
Ondanks de enorme groei die RBC de afgelopen decennia doormaakte, lukt het om een platte organisatiestructuur te behouden. Dat is noodzakelijk, stelt Van der Est, om de belofte van 24/7 bereikbaarheid en snelle levering waar te kunnen maken. “We hebben een centrale planafdeling die erop toeziet dat we zowel in de geplande als flexibele vraag kunnen voorzien. Ook onze backoffice is daarop ingericht, die is volledig gedigitaliseerd.” Door de korte lijnen binnen het bedrijf weet iedereen snel wat er wordt verwacht en hoe men aan die verwachtingen kan voldoen.
Een deel van die flexibiliteit is mogelijk door de keuze om zo veel mogelijk zelf in huis te halen. “We hebben zeshonderd mensen in dienst en vullen dat waar nodig aan met mensen uit onze vaste groep van tijdelijke krachten. Gemiddeld hebben we gedurende het jaar zo’n duizend mensen aan het werk. Security en service zijn heel stabiel en voorspelbaar qua vraag, in safety is dat af en toe anders. Bij onverwachte situaties moeten we daar soms snel kunnen acteren. Daarnaast hebben we natuurlijk twee keer per jaar het turnaroundseizoen, waarbij veel bedrijven onze ondersteuning vragen”, aldus Van der Est.
Wanneer zich een incident voordoet, gaan de protocollen van de opdrachtgever in werking. Het veiligheidspersoneel van RBC gebruikt dit als leidraad. “In de basis proberen we incidenten te allen tijde te voorkomen. Mocht er onverhoopt toch een incident plaatsvinden, dan alarmeren we allereerst intern, zodat de opdrachtgever op de hoogte is van wat er speelt. Indien mogelijk bestrijden onze mensen het incident zelf, zo niet, dan ontruimen zij de locatie conform de procedures. Hoe je met een incident omgaat, daarmee maak je het verschil. Bij ons weten klanten op elk moment bij wie ze moeten zijn en kunnen ze erop vertrouwen dat wij het voor hen oplossen.”
Om altijd de juiste oplossing te kunnen bieden, volgen de specialisten van RBC de ontwikkelingen binnen hun eigen expertises en de branches waarin RBC actief is op de voet. Daar krijgen zij alle ruimte voor. “We hebben een fantastisch mooie organisatie met heel veel professionals met passie voor hun vak. Iedereen kijkt voortdurend naar wat er allemaal gebeurt in de markt en in hoeverre wij die ontwikkelingen kunnen toepassen”, vertelt Van der Est. “Binnen elke business unit, dat zijn er inmiddels achttien, is er maandelijks een formeel overleg. Maar ook daarbuiten kan iedereen bij het management terecht, onze deuren staan altijd open. We doen niet aan beslisbomen of andere lange procedures, als iemand een goed idee heeft, geven wij hen de vrijheid en ruimte om daarmee aan de slag te gaan.”
Volgens Van der Est is dat een van de dingen die RBC uniek maakt. “We hebben tegenwoordig de slagkracht van een multinational, maar met het gevoel van een familiebedrijf, zoals we ooit zijn begonnen. In de afgelopen dertig jaar zijn we ontzettend gegroeid, maar de platte organisatiestructuur en korte lijnen die dit mogelijk maakten, hebben we altijd behouden. We willen allemaal op elk moment van de dag een deskundige bijdrage leveren aan veiligheid. Dat gezamenlijke doel maakt onze groei mogelijk.”