- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
“Met steigerbouw 2.0 bieden we opdrachtgevers in de industrie gemiddeld 20 tot 25 procent kostenbesparing en een veiligere werkomgeving”, stelt Peter van den Berg. Sinds vorig jaar is hij algemeen directeur bij Steigerbouw van der Panne, een Rotterdams familiebedrijf met veertig jaar knowhow en ervaring in steigerbouw.
Tekst: Heleen van der Maas
Oprichter Wout van der Panne startte in 1984 met het leveren van steigerbouwers in de haven. Vanuit die relaties kon al snel worden uitgebreid naar de offshore. In de afgelopen tien jaar heeft de steigerbouwspecialist zijn activiteiten uitgebreid naar de bouw, industrie en infra, en maakt een flinke groei door. Zo komen bijvoorbeeld de steigers voor het groot onderhoud aan de Erasmusbrug bij familiebedrijf van der Panne vandaan.
“Vanwege de groei van ons bedrijf, opereren we sinds 2020 vanuit een mooi nieuw eigen pand in Hendrik-Ido-Ambacht, maar”, stelt Van den Berg nadrukkelijk, “we zijn nog steeds een Rotterdams familiebedrijf met een Rotterdamse mentaliteit. En dat blijft ook zo.” De algemeen directeur investeert proactief in een werkomgeving waar de persoonlijke hands-on benadering, de korte lijnen met klanten en het verantwoordelijkheidsbesef van de steigerbouwers behouden blijven. “Iedereen die op kantoor werkt, dus ik ook, heeft als taak onze steigerbouwers te ondersteunen. Want wanneer we hen servicen, servicen we onze klanten. En daar gaat het om.”
Een van de constante aandachtspunten in de ondersteuning van de steigerbouwers bij van der Panne is veilig werken. Van den Berg: “Dat doen we via ons veiligheidsprogramma ‘Smart to be Safe’. Met inzet op veiligheidstechnieken maar ook op veiligheidsgedrag. Ons werk bestaat uit handelingen. Het is belangrijk dat onze steigerbouwers zich bewust zijn van de risico’s die deze handelingen met zich meebrengen voor henzelf, voor hun collega’s en voor de mensen die daaromheen lopen. Een steigerbouwer heeft elke dag ik weet niet hoeveel stuks zwaar materiaal in zijn handen. Als een onderdeel naar beneden valt, kan dat een incident en/of ongeval veroorzaken. Veiligheidsgedrag gaat dus vooral over veiligheidsrisico-herkenning en veiligheidsbewustzijn. Daar sturen we op en dit stimuleren we ook. Elk kwartaal belonen we een collega voor zijn of haar veiligheidsgedrag met een safety award.”
De focus op veiligheid bij van der Panne zorgt ervoor dat verstoringen in het werk op locatie bij de klant zich niet of nauwelijks voordoen. “Daar profiteren onze klanten van. Je kan je immers voorstellen dat een incident bij een turnaround een behoorlijke kink in de kabel oplevert”, verduidelijkt Van den Berg. “We hebben een goede track record als het om veilig werken gaat en dat willen we met ons programma Smart to be Safe graag zo houden.”
Een nieuw steigerbouwconcept voor de industrie dat Van den Berg in het begin al even benoemde als ‘steigerbouw 2.0’, haakt eveneens in op veilig werken. Maar dan door het aantal handelingen zoveel mogelijk te beperken. Iedereen die kan optellen en aftrekken beseft tegelijkertijd dat dit concept gepaard moet gaan met een flinke kostenbesparing. “We hebben dit concept onder de naam ‘engineered solutions’ geadopteerd van onze partner PERI, een van de grootste leveranciers ter wereld van bekisting- en steigersystemen. Zij tonen aan dat bij industriële nieuwbouw met dit concept tot 25 procent aan steigerbouwkosten kan worden bespaard.
“Wat je vaak ziet gebeuren bij nieuwbouw in de industrie”, beargumenteert Van den Berg, “is dat de kosten voor steigerbouw vaak hoger uitkomen dan gebudgetteerd. Dat komt doordat veel verschillende partijen van de steigers gebruik maken. Maar de partij die de staalconstructie aanlegt, heeft doorgaans andere steigerwensen dan de partij die de fireproofing aanbrengt. De partij die daarna de leidingen komt leggen, heeft weer andere wensen, en ga zo maar door. Dus wat je vaak ziet gebeuren is dat de steiger op diezelfde plek, in een andere configuratie dat wel, soms een, twee of drie keer gebouwd moet worden, en tussendoor ook nog vaak moet worden aangepast. Daardoor liggen bij nieuwbouw in de industrie de aanpaskosten in de meeste gevallen hoger dan de kosten van het steigerwerk zelf.
“Dat kan slimmer”, benadrukt Van den Berg. “Met onze partner PERI kunnen wij op basis van een 3D-ontwerp van de nieuw te bouwen fabriek in gesprek gaan met de opdrachtgever en de partijen die de steigers gaan gebruiken, en een steiger ontwerpen die voor alle betrokken partijen voldoet. Dat kan betekenen dat de steiger in twee fases gebouwd wordt. Maar de steiger wordt in ieder geval niet een paar keer afgebroken om vervolgens weer een paar keer opgebouwd te worden. Met het engineered solutions-concept valt dus niet alleen enorm te besparen in de kosten die gemoeid zijn met steigerwerk maar ook in tijd.”
De algemeen directeur van Steigerbouw van der Panne beseft dat het engineered solutions-concept een nieuw uitbestedingsmodel behelst waar inkopers van industriële opdrachtgevers misschien aan moeten wennen. “Appels met appels vergelijken is in dit geval inderdaad moeilijk. Maar de klanten, bij wie we dit concept hebben kunnen uitrollen, waaronder chemieconcern BASF, energiebedrijf EPNL en Noordzeegas transporteur NGT, zijn heel positief. Dankzij de winst die wordt geboekt in tijd, geld en veiligheid, kan dat ook niet anders.”