- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
“Tankvoetafdichtingen die ruim 25 jaar geleden met onze kitsystemen zijn aangebracht, functioneren vandaag nog perfect”, vertelt Jan Bert Bergink. Als accountmanager bodembescherming bij SABA adhesives & sealants is Bergink regelmatig betrokken bij bodembeschermingsprojecten in de Botlek-Europoort-Maasvlakte-regio.
Tekst: Heleen van der Maas
Nederlands familiebedrijf SABA ontwikkelt, produceert, adviseert en verkoopt foam bonding adhesives voor voornamelijk de matrassenindustrie, en industrial adhesives en sealants, waaronder afdichtingssystemen voor bodembescherming. Met vestigingen en salesmanagers wereldwijd actief, is SABA volgens Bergink een van de weinige volledige zelfstandige kit- en lijmproducenten met R&D en productie in eigen huis. “In Nederland zijn we voor zover ik weet zelfs de enige. En daar zijn we als familiebedrijf erg trots op.”
Bodembescherming in de petrochemische industrie is voor SABA een belangrijke markt. Bergink: “Ons werk binnen dit expertisegebied bestaat voor een groot deel uit projectgerichte advisering van opdrachtgevers bij de toepassing van onze afdichtingssystemen. Bijvoorbeeld voor tankvoetafdichtingen en het afdichten van vloervelden. Ook hebben we een elastisch coatingsysteem tot onze beschikking. Bijvoorbeeld om scheurvorming in een tankvloer af te dichten. Dit coatingsysteem blijft in tegenstelling tot andere coatings elastisch. Onze afdichtingssystemen behoren met een levensduur van meer dan 25 jaar tot de duurzaamste ter wereld, voldoen aan de normen BRL 7700-7711 en zijn gecertificeerd.”
“Onderscheidend is ook de combinatie die wij maken tussen een chemisch resistent- en brandwerend gecertificeerd flexibel afdichtingssysteem bestand tegen koolwaterstofbranden”, vertelt Bergink verder. Momenteel is SABA onder andere betrokken bij een groot bodembeschermingsproject in de industrie waarbij je het hebt over kilometers chemisch resistente afdichtingen met diverse systemen. Wij adviseren, begeleiden de uitvoering en beoordelen optisch de kwaliteit van de aangebrachte afdichtingen.”
Wanneer een opdrachtgever met een vraag over bodembescherming bij SABA aanklopt, wordt er op verzoek eerst ter plaatse een beoordelingsvlak aangebracht dat in de tijd wordt gemonitord. Op basis van de resultaten die daaruit komen, wordt verdere actie ondernomen. Bergink: “Opdrachtgevers die ons nog niet kennen, kunnen op deze manier zelf de prestaties en eigenschappen van onze afdichtingssystemen beoordelen. Meestal gaat dit om een periode van een paar maanden. Ongeveer negentig procent van deze proefvlakken mondt uit in een opdracht. Daarnaast geven we regelmatig presentaties, soms samen met een verwerker die door ons is getraind en gecertificeerd, om opdrachtgevers te informeren over onze kitsystemen en de mogelijkheden daarvan.”
Voor het afdichten van tankvoetaansluitingen heeft SABA in eigen huis het SABA Sealflex-systeem ontwikkeld. Bergink: “Dat is een systeem op basis van polysulfide waarmee grotere werkingen probleemloos kunnen worden opgevangen dan bij een standaard kitvoeg mogelijk is. Daarmee wordt voorkomen dat er water tussen de bodemplaat en de fundering penetreert en onderspoeling plaatsvindt. Daarnaast helpt de tankvoetafdichting corrosie aan de bodemplaat voorkomen wat de levensduur van de tank verlengt.”
“Omdat het SABA Sealflex-systeem vloeibaar wordt aangebracht, kan het ononderbroken in elke vorm en naadloos rondom bochten en bestaande aansluitingen worden toegepast”, legt Bergink uit. “Een bijzondere eigenschap van het Sealflex-systeem is dat het zelfs na tien jaar nog eenvoudig te repareren is. De aanwezige kit maakt nog steeds een chemische vernetting met de nieuw aangebrachte kit zodat er opnieuw een chemisch resistente, vloeistofdichte afdichting ontstaat. Dit afdichtingssysteem is zo aan te brengen dat de lasnaad van de tankvoetafdichting inspecteerbaar blijft.”
Nadat een afdichtingssysteem is aangebracht, is het belangrijk dit in de tijd te monitoren en te controleren. Bergink: “In de regel betekent dit dat er afhankelijk van de toepassing een bepaalde inspectiefrequentie wordt afgesproken om de afdichting te waarborgen. Met een goed inspectie- en onderhoudsplan worden calamiteiten en hoge saneringskosten voorkomen. Onder de streep pakt dit uiteindelijk gunstiger uit.”
En, Bergink ziet nog een kans voor zijn opdrachtgevers om substantieel kosten te besparen. “Wat ik veel in de praktijk tegenkom is dat het in het ontwerp bij nieuwbouw al misgaat. Ik zie helaas vaak dat de voegmaat niet is afgestemd op de elasticiteit van het afdichtingssysteem waardoor de voegen overbelast worden en hierdoor onthechten of scheuren. Nu hebben we wel een kitsysteem om dit probleem op te lossen, maar beter zou zijn om dit al in het ontwerp te voorkomen. Door SABA eerder bij nieuwbouwprojecten te betrekken, kan een hoop ellende bespaard worden. Onze slogan is niet voor niets ‘a strong bond’. Dat slaat niet alleen op de sterke verbinding die onze afdichtingssystemen maken, maar ook op de sterke verbinding die wij met klanten en opdrachtgevers aangaan.”