- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
DDM geniet vooral bekendheid vanwege zijn expertise in ontmantelingswerkzaamheden. De laatste jaren is het bedrijf zich daarnaast steeds meer gaan specialiseren in demontage en relocatie voor hergebruik. “Wij verhuizen complexe installaties”, zegt Jorn Vermeer. Hij geeft twee voorbeelden van succesvol verlopen projecten.
Binnen de petrochemie, chemie en civiele sector heeft DDM de laatste 35 jaar een naam opgebouwd als het gaat om het efficiënt en veilig uitvoeren van sloopprojecten. “Wij zorgen voor een vakkundige en veilige uitvoering, ongeacht de complexiteit van de opdracht”, verklaart Jorn Vermeer, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten bij DDM. Het bedrijf heeft in De Meern zijn hoofdkantoor en beschikt daarnaast over vestigingen in Limburg, Zeeland, Duitsland, België, de Filipijnen en Dubai.
“Iedereen kent ons van industriële ontmanteling”, zegt hij. “Nu circulair ondernemen steeds belangrijker wordt, hebben wij onze focus gericht op demontage en relocatie met het oog op hergebruik [zie ook kader, red.]. Installaties, of delen ervan, kunnen vaak nog worden verkocht voor hergebruik elders. Ook kunnen wij de installatie voor dezelfde eigenaar demonteren en deze elders weer monteren. Dit doen wij in samenwerking met onze partners die bijvoorbeeld piping en E&I voor hun rekening nemen. Daarnaast kopen wij complete fabrieken aan, die wij aan veelal internationale partijen verkopen. Installaties worden dan naar de nieuwe locatie verscheept, waar de nieuwe eigenaar de fabriek weer in gebruik neemt.”
Vermeer heeft twee voorbeelden paraat, waaruit de expertise van DDM op het gebied van demontage en relocatie blijkt. “Recent hebben we succesvol een complete car body-productiefaciliteit verwijderd. Daarbij hebben we meer dan 70.000 vierkante meter aan installaties en ruim 750 robots gedemonteerd. Veel hiervan is voor hergebruik naar andere fabrieken getransporteerd. Daarnaast hebben wij de andere, niet herbruikbare constructies ontmanteld en gerecycled. Het ging daarbij in totaal om meer dan 7.000 ton aan materiaal. Daarmee is de hal ‘kaal’ opgeleverd en weer inzetbaar voor andere doeleinden. Ondanks de complexiteit van het project hebben wij dit in 15 weken volgens schema opgeleverd. Het was een mooi project, dat veilig en in goede samenwerking met onze opdrachtgever en partners is uitgevoerd. Ook belangrijk was dat niets is beschadigd.”
Een ander hoogtepunt volgens Vermeer was de verhuizing van een laboratorium van een petrochemisch bedrijf die DDM heeft verzorgd. “Het ging hierbij om zeer sensitieve, maar ook grote en zware apparaten van tot wel 15 ton. We hebben meer dan 1.500 stuks apparatuur gedemonteerd, verpakt en verscheept naar twaalf locaties in Europa en het Verre Oosten. Op de plaats van bestemming waren onze medewerkers aanwezig om de apparatuur nauwkeurig te installeren. Wij waren meer dan een half jaar met dit project bezig. Onze opdrachtgever was heel tevreden en beoordeelde ons met een 9,8 voor de service. Ook hier waren er geen schades en ongevallen.” Het lastige aan projecten als deze is, stelt Vermeer, dat je ten eerste erg voorzichtig moet zijn. “Daarnaast zijn objecten vaak in complexe processen verweven en niet zo een-twee-drie eruit te krijgen. Vaak gaat het om lompe, zware en grote items. Dit is echt iets waarin wij zijn gespecialiseerd.”
In samenspraak met opdrachtgevers bekijkt DDM of delen in een te ontmantelen object vallen te hergebruiken. “Als dat het geval is, creëer je meerwaarde voor de opdrachtgever. Bovendien ben je dan circulair bezig”, licht Jorn Vermeer van DDM toe.
“Ook in de uitvoering passen wij de duurzaamheidsgedachte toe. Wij investeren voortdurend in de aanschaf van nieuwe, schonere machines en kiezen waar mogelijk voor elektrisch materieel. Voor grote sloopwerken zijn nog geen kranen beschikbaar die elektrisch worden aangedreven. In dat geval kiezen wij voor de schoonste verbrandingsmotoren. Voor de twee projecten die ik in het interview als voorbeeld noem, hebben wij veelal elektrisch materieel ingezet.”
“Hergebruik biedt verschillende voordelen”, legt Vermeer uit. “Het kan moeilijk zijn om aan nieuwe materialen te komen door zeer lange levertijden. Dan kan hergebruik aantrekkelijk zijn. In de civiele utiliteitsbouw zie je dit al meer, waar bijvoorbeeld kozijnen, plafondplaten en deuren in nieuwe ontwerpen worden hergebruikt. In de industrie is dit wel complexer, aangezien je met normeringen, certificeringen en ATEX-regels te maken hebt. Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld een roervat of warmtewisselaar uitstekend kan worden hergebruikt. De mogelijkheden zijn zeer divers.”
DDM onderscheidt zich in de markt door zijn kennis en ervaring die het door de jaren heen heeft vergaard. “Wij gaan verder waar anderen stoppen en zijn sterk in ingewikkelde en complexe projecten. Onze teams hebben al vele soorten installaties ontmanteld”, zegt Jorn Vermeer. Bovendien heeft DDM veiligheid hoog in het vaandel staan, legt hij uit. “Natuurlijk moet er op de werkvloer wel eens een pleister worden geplakt, maar met ernstige incidenten hebben wij niet of nauwelijks te maken gehad. Onze veiligheidsstatistieken zijn uitmuntend.”