- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Verscherpte emissie-eisen dwingen je momenteel in een lastige spagaat: je wilt doorontwikkelen met je bouwproject, fabriek of schip, maar groene waterstof is nog niet economische rendabel. Wat zijn de alternatieven? Bredenoord, leverancier van tijdelijke energieoplossingen, zet momenteel vol in op biogas.
Tekst: Kim de Booij
Van origine heeft Bredenoord een overwegend dieselgedreven aggregatenpark. En nog steeds kunnen veel klanten daar prima mee overweg. “Toch voorzagen we in 2008 al dat het anders moest en ontwikkelden we onze eerste waterstofaggregaat met brandstofceltechniek”, vertelt Kasper Keukens, productmanager alternative fuels & renewables bij Bredenoord. “Waterstof is destijds niet doorgebroken. De plannen gingen dus weer in de kast. In 2012 en 2021 herhaalde zich dat.”
Gelooft Keukens nog in waterstof? “Zeker! De markt zit dichter tegen een doorbraak aan dan ooit. De politiek moet nu keuzes maken. Gaan we met z’n allen linksaf, rechtsaf of met oogkleppen op recht door het midden? Wij als Bredenoord kunnen ons niet veroorloven om op een antwoord te gaan zitten wachten. Ongeacht wat de politiek beslist: wij gaan door met onze innovaties.”
Daarbij kijkt Bredenoord niet alleen naar waterstof. “Wanneer groene waterstof doorbreekt, hebben we in Nederland nog niet voldoende infrastructuur om én de industrie én huishoudens van energie te voorzien. We hebben meer nodig. En ook tot die tijd, nu dus, zijn duurzame energieoplossingen nodig om aan de verscherpte NOx en CO2 emissie-eisen te kunnen voldoen. Het is dus niet één pakket of traject dat we moeten volgen, maar en, en, en.”
In dat rijtje van ‘en, en, en’, staat wat Keukens betreft zeker ook biogas. “Biogas is een veelbelovend alternatief voor de lange, maar zeker ook op de korte termijn. Het is de meest makkelijk te realiseren duurzame brandstof waar we snel grote stappen mee kunnen zetten. In Nederland hebben we namelijk tal van waterzuiveringsstations met een overcapaciteit aan biogas. Dit gas kun je opvangen en als brandstof gebruiken. Dat is een stuk duurzamer dan affakkelen, wat er nu mee gebeurt.”
In het afvangen en opslaan van dit biogas, heeft Bredenoord partner Powercrumbs gevonden. “Zij stoppen het biogas in containers. Op de klantlocatie koppelen wij ons aggregaat eraan. Vaak zetten we er ook nog een batterij bij voor het meest efficiënte energiegebruik. Stond er vroeger acht, negen uur lang een diesel te draaien, nu laadt het biogas-aggregaat een paar uur per dag de batterij op.”
Deze oplossing kent momenteel een veel interessantere financiële casus dan groene waterstof. “Met onze biogasoplossing komen we dicht in de buurt van de prijzen van dieselaggregaten. Deels kiezen onze klanten uit vrije keuze voor deze optie, deels is het een absolute must: als je in een Natura 2000-gebied wilt opereren of aan een aanbesteding met duurzaamheidseisen wilt meedoen, is het óf draaien op biogas óf het project annuleren. Dan is de keuze snel gemaakt.”
Ook in relatie tot netcongestie kan biogas een belangrijke rol spelen, ziet Keukens. “Een grotere aansluiting ga je op dit moment niet krijgen, maar een combinatie van een kleine netaansluiting met biogasaggregaat en batterijsysteem biedt mogelijkheden.”
Hoe meer van dit soort mogelijke toepassingen, hoe groter de vraag naar biogas. Hoe verhoudt die vraag zich tot het huidige en potentiële aanbod? “Je wilt eigenlijk een biogas-vulstation in een straal van 60 kilometer rondom je project. Dan blijft het efficiënt, daarbuiten gaat het transport te zwaar wegen. Zo’n dicht netwerk is er nog niet, maar Powercrumbs werkt hard aan uitbreiding. Waterzuiveringsinstallaties zijn er in ieder geval genoeg, dus de potentie voor groei is er zeker.”
In de tussentijd is diesel nog allesbehalve van de baan. “Al werken we natuurlijk wel met de meest schone (stage V) dieselaggregaten. Daarin lopen we voorop in de markt, al is Stage V in de binnenvaart al echt de norm. In die branche en ook in de scheepvaart hebben megagrote partijen hun schouders onder innovatie gezet en dat is ook wat we in de industrie nodig hebben.”
Keukens gebruikt rederij Maersk als voorbeeld. “Die kopen gewoon twintig containerschepen met methanolmotoren en de bevoorradingsmarkt moet zich daar maar aan aanpassen. Zo komt de hele keten van motorfabrikanten, branche en toeleveranciers op gang. Wij als Bredenoord zijn in dat opzicht te klein om zo’n beweging te forceren, maar als het gebeurt, zijn we er klaar voor om direct aan te haken, wat de nieuwe techniek ook wordt.”
Zero emissie is in Brussel ooit afgebakend tot batterij of brandstofcel; verbrandingsmotoren vallen buiten de norm. Bredenoord vindt dat dit herzien moet worden, dat ook verbrandingsmotoren met alternatieve brandstoffen zoals biogas en methanol tot zero emissie gaan behoren. Er zijn nu geluiden dat dit inderdaad gaat gebeuren, al is er nog niets definitief vastgelegd.