Select Page

Kolmer Elektro Motoren

door | 1 aug, 2024 | Bedrijveninfo

Topcoating past in duurzaamheidsstreven

‘Onze motor gaat vier keer langer mee’

De combinatie van een geweldige motor en een speciale topcoating zorgt voor een lange levensduur bij de inzet van elektromotoren. Bij Kolmer Elektromotoren weten ze er alles van. “Wij hebben een leverancier van elektromotoren die we eigenlijk al jaren voeren in ons productportfolio”, begint Jan Bakker, sales manager bij Kolmer Elektro Motoren het gesprek. 

Tekst: Mels Dees

“Dat merk is Cantoni.” Volgens Bakker gaat het daarbij om een ijzersterke, en duurzame elektromotor. “Speciaal voor die motor ontwikkelden wij nu een oplossing waardoor ze veel langer meegaan.” Intern zijn de motoren al perfect gebouwd. “Ze zijn ijzersterk en er is bijvoorbeeld bepaald niet bezuinigd op de kwaliteit van de lagers. En de wikkelingen van de spoel zijn net even wat sterker dan die van andere motoren.” Om de levensduur te verlengen ontwikkelde Kolmer echter een speciale laklaag, een topcoating, waardoor de motor een nog langere levensduur bereikt.

Vier keer langere levensduur

We vragen Bakker of hij die langere levensduur kan specificeren, bijvoorbeeld in jaren. “Het succes van de coating blijkt uit testen die wij gedaan hebben met de coating op de motoren die in een zeer heftige omstandigheid draaiden. Bij één voorbeeld bleek de motor een factor tien langer meegegaan. En dat geldt eigenlijk voor alle apparaten die we inzetten, we hebben er eigenlijk niet een gezien die niet meer voldeed.” De sales manager legt uit dat Kolmer een minimaal vier keer langere levensduur garandeert dan gemiddeld voor de buitenkant van de motor.

Zilte omgevingen

Een dergelijke coating is vooral van belang voor motoren die in een impactvolle omgeving staan. Bakker: “Dus in de Europoort kan het dan vaak gaan over zoute en zilte omgevingen.” Het zout vreet de motoren altijd aan. “Dat is de reden dat die bedrijven doorgaans kiezen voor gietijzer, omdat motoren van aluminium veel te snel aangetast worden.”
Gietijzeren motoren hebben dan echter weer als nadeel dat ze zwaar zijn en daardoor lastig om op hoogte te installeren als dat gewenst is. “Wij kunnen dus de garantie geven dat wanneer de klant een aluminiummotor aanschaft van Cantoni in combinatie met onze topcoating, dat de inzet van gietijzer niet meer nodig is. De motor houdt dat uit.”

Wensen van de klant

Bakker spreekt weliswaar over een eigen ontwikkelde coating, maar brengt er een kleine nuance bij aan. “We hebben aangegeven waaraan de coating moet voldoen, op basis van de wensen van de klant.” Bakker blikt terug als hij vertelt dat zijn onderneming in contact kwam met een verffabrikant. “Die vertelde over een unieke coating te beschikken, dus daar wilden we wel een bus van testen.” Zo bleek het echter niet te werken. “De reactie van de fabrikant was dat wij hen moeten vertellen wat we nodig hebben. ‘Jullie geven aan welke specificaties de coating moet hebben’, was hun boodschap.” 

Daarop gingen Bakker en zijn team naar klanten met de vraag hoe en waar bepaalde motoren worden ingezet en tegen welke problemen ze aanlopen. Dat bleek de chemie te zijn, of inderdaad een zilte omgeving. De coating moest daarbij zowel hechten op aluminium als op gietijzer. “De coating gaat in de praktijk eigenlijk door de oorspronkelijke laklaag heen,” legt de sales manager uit. “En dan hecht de coating zich aan het aluminium of het gietijzer. Er komt een soort glaslaag overheen. Die eigenlijk nauwelijks te doorbreken is.”

Reparatiekit

De topcoating zorgt op die manier niet alleen voor een optimale bescherming voor zowel een aluminium als een gietijzeren elektromotor. “Als toch sprake is van een beschadiging, dan blijft dat lokaal,” legt Bakker uit. “Bij andere verven komt in dat geval vocht onder de lak en bladdert de laag af en breidt de aantasting zich uit. Bij deze coating is dat niet het geval.”
Tijdens bijvoorbeeld een turnaround kan het eigen personeel dan heel eenvoudig de plek bijwerken. “Dat is een kwestie van op kleur brengen, de coating aanbrengen en laten drogen. Dan is de laklaag weer beschermd.” Speciaal hiertoe levert Kolmer een reparatiekit aan de klanten.

Motor past in duurzaamheidsstreven

De kwaliteit van de motor en de topcoating brengt, zo moet Bakker zeggen, wel wat hogere aanschafkosten met zich mee dan andere elektromotoren. “Maar overschat de aanschafkosten van de motor niet in het totaal aan bedrijfskosten. Dat komt doorgaans neer op nog geen 3 procent tijdens de totale levensduur van de machine. De hogere kosten win je dus terug door de veel langere levensduur. En overigens ook doordat deze motor zuiniger, en daarmee duurzamer is, dan vergelijkbare modellen van de concurrent. De motor kan op die manier ook een belangrijk element zijn in de duurzaamheidsstrategie van een klant, die zo de noodzakelijke decarbonisatie vorm kan geven.”
“En vergeet ook de netcongestie niet”, roept Bakker in herinnering. “Wie een aantal elektromotoren heeft draaien is ook daarom blij met een lagere stroombehoefte.”
Op dit moment lopen de tests die na de zomer moeten leiden tot het mogen voeren van het C5M- of zelfs het C5X-keurmerk. “Ook mogen we deze coating dan voeren op Zone 1 IIB en IIC omgevingen”, meldt Bakker trots.

Wie de elektromotoren met en zonder topcoating van dichtbij wil zien, nodigt Bakker van harte uit om de stand van Kolmer met de Cantoni-elektromotoren te bezoeken tijdens de vakbeurs World of Industry, Technology & Science (WoTS) van 24 t/m 27 september in de Jaarbeurs in Utrecht, stand 11A029.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!