Select Page

DCS Moerdijk

door | 1 aug, 2024 | Bedrijveninfo

Als coating écht goed moet zijn

Drecht Coating Services (DCS) heeft een goede naam als het gaat om hoogwaardige coating-oplossingen voor complexe staalconstructies. Een prima uitgangspunt om verder te groeien, helemaal nu de blasting & coatingspecialist uit Moerdijk deel uitmaakt van een bedrijvenplatform van drie ervaren investeerders uit de maakindustrie. Managing director Gert-Jan van Utrecht geeft een inkijkje.

Tekst: Connie Lindhoud

Van Utrecht: “DCS is een goede aanwinst die perfect past bij onze visie op de toekomst van de Nederlandse maakindustrie: samenwerking, specialisatie en efficiëntie om hoogwaardige producten te leveren die voldoen aan moderne eisen en die duurzaamheid bevorderen. We zijn ervan overtuigd dat, door te blijven investeren in innovatie, duurzaamheid en samenwerking, de Nederlandse maakindustrie een florerende toekomst tegemoet gaat.”

Uniek

“DCS is echt een uniek bedrijf”, aldus Van Utrecht. “Ze zijn nogal bescheiden maar beschikken wel over zeer kundige en ervaren coatingspecialisten en eersteklas apparatuur voor het aanbrengen van complexe hoogwaardige coatings. Ook voor een specialistische conserveringstechniek zoals metalliseren draaien ze hun hand niet om. Dit is het thermisch aanbrengen van een dunne laag zink, aluminium of metaallegering over de staalconstructie en biedt optimale bescherming voor bijvoorbeeld onderdelen van procesinstallaties die zich onder isolatie bevinden.”

Gert-Jan van Utrecht

Hoge kwaliteitsstandaarden

DCS beschikt over een flink track record op het gebied van fireproofing, het aanbrengen van brandwerende coatings zoals Chartek en Jotachar. Beide worden veelvuldig in de offshore industrie en petrochemie toegepast en DCS is gecertificeerd applicator voor deze fireproofing coatingsystemen. Ook voldoet de Moerdijkse coatingspecialist aan de belangrijke offshore norm NORSOK M-501 en de eisen van de Rijkswaterstaatnorm RDT 1032, wat van groot belang is voor projecten in de (natte) infra. Last but not least heeft DCS een eigen NACE-3 coating inspecteur in huis met veel expertise om aangebrachte coatings vakkundig te inspecteren en applicatieprocedures op te stellen. 

DCS Onsite

Van Utrecht vervolgt: “Onze activiteiten beperken zich niet alleen tot de vestiging in Moerdijk. Op offshore en projectlocaties tref je onze collega’s van DCS Onsite, het mobiele team van DCS dat uitkomst biedt bij allerlei uitdagingen op het gebied van coating op locatie. Tijdens onderhoudswerkzaamheden aan installaties zorgen ze er bijvoorbeeld voor dat moeilijk bereikbare onderdelen van een procesinstallatie vakkundig worden behandeld en dat de verbindingen tussen nieuw gemonteerde onderdelen grondig worden afgewerkt. Hiervoor beschikken ze over speciale apparatuur voor de verwerking van onder andere brandvertragende coatings. Maar het is vooral de ervaring en expertise die ertoe doet: de medewerkers van DCS Onsite hebben jarenlange ervaring met een grote diversiteit aan installaties en materialen. Dat merk je echt in de praktijk: onze medewerkers hebben veel aandacht voor een goede voorbereiding van hun werkzaamheden. En klanten kunnen altijd rekenen op eerlijk advies. Juist dáárvoor moet je bij DCS zijn.”

Duurzame en efficiënte logistiek

“Waar ik zeker ook grote meerwaarde in zie voor onze opdrachtgevers in bijvoorbeeld de infrasector en offshore industrie is de logistiek”, aldus Van Utrecht. “In Moerdijk beschikken we over een unieke combinatie aan faciliteiten waarmee efficiënte én duurzame logistiek mogelijk is. Allereerst zijn er de uitstekend geoutilleerde geklimatiseerde overdekte coatingfaciliteiten van ruim 7.000 m2 met een hoogte van 15 meter. Dit biedt de mogelijkheid om grote constructies te stralen en conserveren. Verder is er 34.000 m2 buitenterrein, voorzien van bovenloopkranen, om zware delen te handlen. Het interne transport verzorgen we zelf en het eindproduct kan op dezelfde locatie in opslag blijven staan.”

‘We beschikken bij DCS ook over unieke laad- en losfaciliteiten via het water. Onze kade is ruim 250 meter lang, heeft een waterdiepte van 9 meter en is voorzien van een Ro-Ro-kade en aanlegsteiger. Dit biedt een uitstekende toegang voor pontons, heavy-lift drijvende bokken en zeeschepen. We kunnen met gemak constructiedelen tot ruim 1.000 ton laden en lossen. Met deze unieke combinatie van constructie- en coatingfaciliteiten, opslagterreinen en laad- en losmogelijkheden op één locatie realiseren we duurzame en efficiënte logistiek van grote constructies. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de sluisdeuren van de Kreekraksluizen waar we momenteel aan werken: dit zijn deuren van maar liefst 13 x 26 meter, met een gewicht van 180 ton per stuk. Deze zijn via het water aangevoerd en met een drijvende bok gelost op onze kade. De constructiewerkzaamheden, het stralen en het coaten gebeurt in onze speciaal daarvoor uitgeruste hallen, en als er een sluisdeur klaar is gaat deze weer per watertransport retour naar de Kreekraksluizen. Handiger dan dit kan niet. Gelukkig merken opdrachtgevers dit ook op en dat biedt goede perspectieven voor de toekomst”, zo besluit een optimistische Van Utrecht. 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!