- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Decennialang werden inspecties verricht door inspecteurs die, waar nodig voorzien van beschermende kleding en middelen, persoonlijk afdaalden in tanks, silo’s, kruipruimtes en andere plekken waar je als mens eigenlijk liever niet komt. Voor het visueel inspecteren van leidingen, laswerk en machineonderdelen was demontage vaak de enige optie. Dat kan beter, efficiënter en veiliger, vindt Martin Loenen, eigenaar van INSPECTRON camera inspections.
Tekst: Emma Veldhuis
Met een breed scala aan camera’s, endoscopen en andere moderne inspectiesystemen zorgen hij en zijn team ervoor dat bedrijven in de procesindustrie – waaronder food, farma en (petro)chemie – precies weten hoe het met hun installaties gesteld is, met minimale onderbreking van de bedrijfsprocessen.
In 2006 begon Martin Loenen bij INSPECTRON. Het bedrijf kende hij al langer; zijn vader – inmiddels met pensioen – had het namelijk overgenomen en uitgebouwd tot wat het nu is. In deze tijd ontwikkelde Loenen een inspectieprocedure waarmee elke inspectie decennia later nog van grote waarde kan zijn voor de klant. “De kracht van beeldmateriaal is dat het klanten iets tastbaars geeft. Vroeger werd een inspecteur een installatie ingestuurd en moest men afgaan op diens mening. Wij leggen tijdens de inspectie alles vast, wat de mogelijkheid creëert om de resultaten van de inspectie met de klant of andere partijen te bespreken en samen tot een weloverwogen oordeel te komen”, vertelt Loenen. Zijn werkwijze heeft hij aangeleerd aan Chris Cijs, VT2 inspecteur bij INSPECTRON. Wie de inspectie ook verricht, of dat nou Loenen, Cijs of een andere medewerker is, door altijd op dezelfde manier te werk te gaan worden vrijwel identieke beelden verkregen. “Doordat we dezelfde werkwijze hanteren, maken we onze beelden op dezelfde manier. We kijken niet lukraak rond, maar doen dit altijd volgens onze procedure.”
Deze werkwijze biedt namelijk iets heel waardevols: de mogelijkheid om inspectieresultaten te vergelijken. Wanneer tijdens een inspectie een probleem wordt geconstateerd, is het mogelijk om de beelden van een eerdere inspectie erbij te pakken om aan te tonen dat dit voorheen niet aanwezig was. “Kiest de klant om dat probleem gelijk aan te pakken, dan kunnen wij de effectiviteit van de oplossing monitoren. En wanneer iets nu nog geen aanleiding geeft om actie te ondernemen, kunnen de beelden wel bij een volgende inspectie worden gebruikt om te kijken hoe het zich ontwikkelt. Ook dat geeft waardevolle inzichten die klanten helpen bij het maken van beslissingen rond hun installatie.”
In de beginjaren was het soms lastig om klanten te overtuigen van de meerwaarde van camera-inspecties ten opzichte van de traditionele inspectiemethoden. Dat kwam deels door vooroordelen over de beeldkwaliteit. Sinds de oprichting van INSPECTRON in de jaren negentig hebben de technische ontwikkelingen elkaar echter rap opgevolgd. “Inmiddels kunnen we de belichting aansturen, de camera 360 graden draaien en is de beeldkwaliteit sterk verbeterd”, vertelt Loenen. “We staan in nauw contact met onze leveranciers. Bij elke nieuwe ontwikkeling kijken wij of deze van meerwaarde is voor onze klanten. Wanneer dat het geval is, halen we de techniek in huis.”
Een van de nieuwste ontwikkelingen is de mogelijkheid om drones in te zetten tijdens inspecties. INSPECTRON is hier onlangs mee van start gegaan en is de systemen nu uitgebreid aan het testen. Maar dat een nieuwe techniek beschikbaar is, betekent niet dat deze meteen wordt ingezet. “We kijken altijd eerst naar de vraag van de klant en de behoefte die daarachter ligt. Drone-inspectie klinkt heel modern, maar is niet altijd de meest geschikte techniek. Zo is onze gebruikelijke methode voor tankinspectie vaak een stuk praktischer dan de inzet van drones. Dat geven we ook terug aan de klant; we kiezen altijd de meest passende systemen voor hun inspectievraag.”
De afgelopen jaren merken Loenen en Cijs dat er een shift is ontstaan en dat bedrijven de voorkeur geven aan inspectiemethoden die geen betreding vereisen. De camera’s van INSPECTRON worden via kleine openingen installaties ingeleid, waardoor deze slechts beperkt geopend hoeven worden. Ook is het op deze manier niet nodig om steigers op te zetten, zuurstoftoevoer te regelen en eventueel een reddingsteam paraat te stellen. “Het enige wat wij vereisen, is dat er geen explosieve gassen aanwezig zijn in de installatie die we inspecteren,” aldus Loenen. “Daardoor besparen bedrijven op verschillende vlakken. Camera-inspectie vereist minder voorbereidingstijd en een kortere onderbreking van bedrijfsprocessen.”
Cijs benadrukt het belang van periodieke inspecties voor de lange termijn. “Wat wij managers willen meegeven, is dat het belangrijk is om processen goed te monitoren. Dat geldt voor installaties die al dertig jaar in bedrijf zijn, maar zeker ook voor nieuw opgeleverde installaties. Op de korte termijn is het wellicht goedkoper om inspecties achterwege te laten, maar op de lange termijn kan men flinke besparingen realiseren. Periodieke camera-inspecties zorgen dat problemen sneller worden opgespoord én dat een aantal oorzaken van problemen vooraf uitgesloten kunnen worden.”