Selecteer Pagina

Alfa Piping & Mechanical

door | 1 jul, 2024 | Bedrijveninfo

‘Als je allebei wilt winnen, moet je samen de rode loper uitrollen’

“Tot nu toe zijn al onze projecten first time right opgeleverd”, vertelt Richard Boogers van Alfa Piping & Mechanical. “Dat betekent op tijd, veilig, van hoge kwaliteit en dus in één keer goed. We zijn dan ook een tikkeltje eigenwijs. Soms denken we op basis van onze ervaring dat het beter en efficiënter kan. En dat pakt goed uit.”

 Tekst: Heleen van der Maas

Boogers vormt samen met Ergün Buga het directieteam van Alfa Piping & Mechanical, een nieuwkomer in de aannemerswereld binnen de petrochemie. Het bedrijf is gespecialiseerd in het managen en uitvoeren van multidisciplinaire projecten, turnarounds en onderhoudswerkzaamheden aan installaties en leidingwerk en focust zich op de Botlek-Europoort-Maasvlakte-regio. Rasondernemer Buga was na bijna twintig jaar AQ Group toe aan een nieuw avontuur in de petrochemie en richtte in december 2020 Alfa Piping & Mechanical op. Boogers, met bijna twintig jaar ervaring als turnaround en maintenance manager binnen deze industrie, sloot zich acht maanden later aan.

Sterke combinatie

Boogers: “Ergün en ik verschillen nogal van elkaar. Zeker als je kijkt naar zijn ondernemerschap, het zien van mogelijkheden en dan ook het lef hebben om er vol voor te gaan. Ik ben meer aanschouwend, risico-denkend, structureel en snap heel goed waar onze klanten mee te maken hebben. Die combinatie maakt onze aanpak denk ik sterk en evenwichtig.” Wat de twee mannen wel gemeen hebben is hun hands-on manier van managen. De twee directeuren zijn zeker niet altijd op kantoor te vinden, maar werken regelmatig als projectmanager op site bij hun klanten.

Richard Boogers

Botlek-Europoort-Maasvlakte

De strategische keuze om zich puur te focussen op het werkgebied Botlek-Europoort-Maasvlakte legt Alfa geen windeieren. “De reden om puur voor deze regio te kiezen, was voornamelijk om met al onze mensen qua afstand dicht bij onze klanten te zitten. Als er onverwacht extra ondersteuning nodig is, stappen we in de auto en zijn we binnen tien-twintig minuten aanwezig. Op die manier kunnen we heel flexibel inspringen op wat de klant nodig heeft. Daarnaast wil niemand van en naar het werk lang onderweg zijn, toch?” Wat de twee directeuren niet hadden voorzien, was dat het eerste project dat ze aanpakten binnen no-time leidde tot nieuwe klanten. Dat zette een streep door hun tweede belangrijke strategische keuze om de beginperiode jaarlijks met 25 procent te groeien. “Onze eerste projecten verliepen zo goed dat ze als vliegwiel fungeerden voor nieuwe klanten. Daardoor zijn we in plaats van 25 procent ongeveer 100 procent per jaar gegroeid. Dat is op zich natuurlijk super.” 

We Deliver Value

De eigenwijze aanpak van Alfa vindt vooral zijn grondslag in de enorme ervaring van Buga en Boogers en niet de eerste de beste techneuten die zich bij de aannemer hebben aangesloten. “Als wij zien dat het beter kan, verwerken we dat in een plan van aanpak waarmee we niet alleen het aangenomen project goed en op tijd kunnen opleveren, maar ook een stuk meerwaarde proberen te bieden richting de klant. Ons motto is ‘We Deliver Value’. Dat betekent ook”, gaat Boogers verder, “dat wij aan de bel trekken als de projectvoorbereidingen niet op tijd klaar dreigen te zijn. Als je allebei wilt winnen, moet je samen de rode loper uitrollen. We willen op tijd opleveren, maar dat kunnen we niet alleen. Dat doe je samen met een heel team. Wij denken daarom vooruit, zijn proactief en komen met oplossingen om te zorgen dat we op de afgesproken datum aan de slag kunnen. Daar moesten sommige klanten wel aan wennen, ook al hadden we ze dat van tevoren verteld. Maar, we geven ook aan dat het de andere kant op hetzelfde werkt. Op die manier groei je samen naar een hoger plan.” 

Champions League 

Uiteindelijk willen Buga en Boogers met Alfa uitgroeien tot een middelgroot bedrijf en de Bentley worden onder de aannemers. Oftewel, in voetbaltermen het Champions League-niveau bereiken. In die droom past ook een eigen pand waarvoor eind juni de eerste paal in de grond is gegaan. Het nieuwe Alfa-thuis wordt state-of-the-art als het gaat om ontwerp en duurzaamheid, en bevat twee werkplaatsen met de nieuwste technologieën, een eigen magazijn en kantoor, maar ook een mooie bar waar iedereen op vrijdagmiddag een hapje en een drankje kan doen. “Ik denk dat een familiebedrijfgevoel key is om bij elkaar te blijven, elkaar te begrijpen en te binden. Het is niet alleen geld. Mensen willen ook gehoord worden. We hebben nu een team van zo’n tachtig mensen en breiden langzaam verder uit. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. Als senior management zijn we dan wel nauw betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van grotere projecten, het is de drive en kwaliteit van het personeel die mede het verschil maken.”

In juni ging de eerste paal de grond in voor de bouw van het nieuwe pand. V.l.n.r.: Richard Boogers (Alfa), Harro Minderhout (Fraanje Bouw) en Ergün Buga (Alfa).

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!