- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Magazine
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Selecteer Pagina
Toen Piet van Leeuwen in 1924 zijn buizenhandel begon, had hij nooit kunnen bevroeden dat het bedrijf honderd jaar later zou zijn uitgegroeid tot een leidende, wereldwijd actieve voorraadhoudende groothandel in stalen buizen en buisproducten. Het is een bedrijf dat lef toont en volop in de toekomst investeert, zegt algemeen directeur Steven Ruijters van Van Leeuwen Nederland.
“Als je hier werkt, ga je direct in buizen denken. Je kunt wel stellen dat de industrie en het staal in mijn dna zitten”, glimlacht Steven Ruijters vanuit zijn werkkamer in het kantoor van Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht. Hij is sinds zeven jaar verantwoordelijk voor alle Nederlandse werkmaatschappijen van het bedrijf, waaronder niet alleen de Zwijndrechtse Buizenhandel maar ook de vestigingen in Beesd (Van Leeuwen Stainless) en Deventer (Van Leeuwen Precisie) vallen. “Buizen zijn echt overal. Je vindt ze terug in onder meer leidingen, maar ook in de meest indrukwekkende staalconstructies, bruggen, machines, auto’s, gebouwen, meubels en meer…”
Van Leeuwen viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan. Het was Piet van Leeuwen die in 1924 de stoute schoenen aantrok en op eenentwintigjarige leeftijd een voorraad buizen aankocht. Klaarblijkelijk stroomde het ondernemersbloed hem door de aderen, want in de decennia die volgden groeide de onderneming in rap tempo. Ook in het meer recente verleden deed het bedrijf verschillende overnames, in Europa, het Midden-Oosten, Noord-Amerika en Australië. Van Leeuwen is nu wereldwijd actief met vestigingen in 32 landen en met recht een mondiale buizenspecialist te noemen.
In 2019 heeft Van Leeuwen de omvangrijke en strategische acquisitie van Benteler Distribution afgerond. “Benteler was een gecombineerde staalproducent en -distributeur die zijn distributiehandelstak wilde verkopen”, blikt Ruijters terug. “De overname was tekenend voor de ondernemende organisatie die van Leeuwen is. Het was een moedige stap waarbij onze organisatie twee keer zo groot werd.” Op de vraag wat het heeft opgeleverd, antwoordt hij allereerst dat er nu nog meer experts bij Van Leeuwen werken die ‘van buizen houden’. “Verder is onze geografische footprint vergroot, vooral in Duitsland, Scandinavië en Zwitserland. Ook breidden wij hiermee ons aandeel uit in het segment automotive.” Commercieel directeur Maarten Mackaaij maakte de overname destijds van buiten mee, die overigens midden in de coronacrisis plaatsvond. “Ik heb weinig overnames gezien die zich zo soepel hebben ontvouwd. De medewerkers integreerden snel en de geografische puzzelstukjes vielen precies in elkaar. Er is een mooie synergie tussen de twee familiebedrijven.”
Je kunt het moeilijk missen: ‘More than tubes’ is de pay-off die Van Leeuwen al jaren hanteert. Ruijters legt uit wat ermee wordt bedoeld: “Wij handelen in stalen buizen, fittingen, flenzen en aanverwante producten in verschillende kwaliteiten. Daarnaast doen wij aan waardecreatie, zo kunnen wij een buis op meerdere manieren bewerken. Natuurlijk zitten wij niet direct op de stoel van onze metaalbewerkende klanten. We ondersteunen onze klanten graag door buizen op maat, in een bepaalde kleur, gebogen of volgens tekening gesneden te leveren. Dat doen wij in overleg. ‘More than tubes’ verwijst ook naar de kwaliteit en de engineering die wij kunnen bieden. Met bijvoorbeeld een grote kranenbouwer gaan wij in gesprek over de benodigde kracht en kwaliteit van het staal voor een kraan. Hierbij overleggen wij met belangrijke producenten, waarna wij inkopen, op voorraad houden, de benodigde documenten verzorgen en uiteindelijk leveren op de gewenste locatie wereldwijd. Wij denken altijd mee met de klant.”
Ruijters wijst ook op het door de EU ingevoerde Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), dat niet-duurzaam geproduceerd staal extra beprijst. “Daarmee wil de EU de industrie helpen te verduurzamen. Klanten hebben ook bij ons de keuze, net zoals consumenten in de supermarkt hebben. Van Leeuwen wil de beste duurzame distributeur van Europa zijn, en pionieren om de markt een duwtje in de goede richting te geven. Niet alleen met een breed aanbod aan stalen buizen, maar ook met kennis.” Daarmee raakt hij een ander belangrijk punt van ‘More than tubes’, namelijk de kennis die binnen het bedrijf aanwezig is. “Er kunnen zóveel vloeistoffen door een buis gaan. Als het gaat om normeringen, veiligheidseisen en contacten in de markt, beschikken wij over veel kennis. Hierin ondersteunen we onze klanten. Noodzakelijk, want je ziet dat de technische kennis in Nederland onder druk staat.”
Het Zwijndrechtse familiebedrijf onderscheidt zich volgens Ruijters als grootste buizenspecialist van Nederland en Europa. “Wij zijn een ‘leading specialist’”, stelt hij. “Veel concurrenten zijn meer generalistisch ingesteld. Wij daarentegen bieden alles op het gebied van buizen, met een breed en diep programma.” Hij legt uit dat Van Leeuwen alle buizen rechtstreeks bij de bron inkoopt, bij gerenommeerde fabrieken die aan hoge kwaliteitsstandaarden voldoen. “Van Leeuwen staat voor betrouwbaarheid. Niet voor niets bestaan wij honderd jaar. Onze rol in de supply chain bestaat er enerzijds uit dat wij groot inkopen en dat aan heel veel klanten verkopen. Daarnaast bieden wij toegevoegde waarde met onder meer (klantspecifieke) opslag, testen, inspectie en certificeringen. Onze locatie in Zwijndrecht biedt 207.000 vierkante meter ruimte voor de opslag van buizen. Daarmee is het de grootste opslaglocatie ter wereld van Van Leeuwen.” Een bijzondere machine die het bedrijf in Zwijndrecht gebruikt, is de ‘Loadplate’. Hiermee kunnen buizen horizontaal door de opening van zeecontainers worden geschoven, waarna deze wereldwijd worden verscheept.
De zes hoofdsegmenten waarop Van Leeuwen zich richt, zijn ‘mechanical engineering’ (onder meer machinebouw), ‘civil engineering & construction’ (bijvoorbeeld kassenbouw en stadions), ‘automotive’ (voor toonaangevende merken), ‘hydrauliek’ (denk aan cilinders en assen), ‘process & power’ (de procesindustrie en energiesector) en ‘pipelines’ (voor vitale infrastructuur). “We zien sinds vorig jaar, in het bijzonder in de twee laatstgenoemde segmenten veel activiteiten”, zegt Ruijters. “Wij kunnen bijvoorbeeld alles leveren voor de bouw of modificatie van installaties in de petrochemie. Zo leveren wij in België voor een groot project alle piping voor een nieuwe ethaankraker, die de meest efficiënte en duurzame in zijn soort in Europa is. Dit zijn nogal complexe projecten, die wij tijdig op locatie compleet met certificeringen leveren. Een prachtig project was de realisatie van de LNG-terminal in de Eemshaven in 2022. Wij hebben er van Gasunie zelfs een award voor ontvangen, want er zat een enorme tijdsdruk op. Als het gaat om pijpleidingen, kunnen wij kilometers aan buis leveren. Een voorbeeld is een pijpleiding van wel 850 kilometer, geleverd in een afmetingenbereik van 6” t/m 30” in de VS, Canada en Engeland. Met een internationaal team vanuit Zwijndrecht en Houston hebben wij een projectspecifieke stockyard opgezet in Houston, de materialen van meerdere fabrieken wereldwijd naar de VS gebracht, de coating geregeld en de buizen naar de verschillende jobsites geleverd.”
Voor een familiebedrijf als Van Leeuwen is het cruciaal om in de toekomst te blijven investeren, vindt Ruijters. “Over honderd jaar willen wij nog steeds relevant zijn. Zo investeren wij bijvoorbeeld in opleidingen en doorgroeimogelijkheden voor onze medewerkers. Ook richten wij ons op het automatiseren van de warehouseprocessen. Magazijnmedewerkers zijn steeds moeilijker te vinden, waardoor wij met minder mensen steeds meer volumes moeten verwerken. Bovendien verandert het bestelpatroon van klanten, wat tot gevolg heeft dat meer orderregels moeten worden gepickt. Door te moderniseren, willen wij medewerkers een veilige, schone, leuke werkplek bieden.”
Een vernieuwing waar Ruijters met groot enthousiasme over spreekt, is de ingebruikname van de Monorail [zie ook kader, red.]. Dit is een geautomatiseerd systeem, waarmee buizen in het magazijn naar de juiste posities bij de vrachtwagens worden gebracht. In het magazijn in Zwijndrecht is het systeem in februari in gebruik genomen. Te zien is hoe de Monorail over een afstand van 315 meter – Ruijters: “De Eiffeltoren op haar kant.” – buizen met een behoorlijke snelheid van de ene naar de andere kant transporteert. “Dit is een baanbrekend systeem, dat je in deze omvang nergens anders in de wereld ziet. De Monorail vervangt het interne transport van de opslaglocaties in ons buizenmagazijn naar het distributiecentrum. Alle orders worden met kranen gepickt en direct aangeboden aan de invoerzijde van de Monorail, die het materiaal vervolgens automatisch naar een van de dertien uitvoerstations transporteert. We kunnen hierdoor wel meer dan tien vrachtwagens tegelijk laden. Dit alles betekent minder fysieke handling, kortere doorlooptijden, minder fouten en een verbeterde algehele productiviteit. Voor onze klanten betekent dit een hogere servicegraad en leverbetrouwbaarheid. De elektriciteit voor de Monorail wordt geleverd door de 9.100 zonnepanelen op ons dak.”
Gloednieuw tot slot is het World Tube Center, dat onlangs door Van Leeuwen in Zwijndrecht in gebruik is genomen. Hiermee wil het bedrijf bezoekers het ‘Van Leeuwen-gevoel’ en ‘onze trots op onze activiteiten’ overbrengen. Ruijters: “Het World Tube Center bevindt zich aan de voorzijde van het magazijn. Door de glazen wand kun je de Monorail heen en weer zien bewegen. Zelfs vanaf de openbare weg is dit zichtbaar. Wij willen klanten, leveranciers, onderwijsinstellingen en andere stakeholders uit de hele wereld uitnodigen er een bezoek aan te brengen. Ik kijk er ook naar uit om de kwartaalbijeenkomsten voor ons personeel hier te houden.”
Fundering: 540 heibuispalen van 23 meter
Betonvloer: 6.500 m² en 30 centimeter dik
Handling: 8 nieuwe bovenloopkranen
Staalconstructie: 315 meter lang
Uitvoerstations: 13
In de regio Rotterdam heeft Van Leeuwen verschillende klanten die actief zijn in de tankopslag, raffinage en petrochemie. “Zij hebben vooral behoefte aan kwaliteit, snelheid en accuratesse”, verklaart Joost Verburg, business unit manager bij Van Leeuwen. Van Leeuwen leverde bijvoorbeeld 80 kilometer aan buis en 4.500 fittingen en flenzen voor een nieuwe grootschalige tankterminal. “Met verschillende raffinaderijen hebben wij onderhoudscontracten afgesloten. Zij hebben een constante behoefte aan materiaal, waarin wij vanuit onze zeer ruime voorraad in Zwijndrecht kunnen voorzien. Ook specifieke producten voor de petrochemie hebben wij op voorraad.”
“We zijn in transitie, en dat is maar goed ook. We moeten gewoon mee in de trend van digitalisering en automatisering”, zegt Marco Broeren, operations director bij Van Leeuwen, over de recent in gebruik genomen Monorail. “Daarmee automatiseren wij een flink deel van de logistieke bewegingen in ons magazijn. Gepickte goederen worden ingevoerd in de Monorail, waarna de buizen automatisch worden getransporteerd naar de geplande laadlocatie van de vrachtwagen. Hiermee verbeteren we zowel de werkomstandigheden voor onze medewerkers als ook de service aan onze klanten, die mogen vertrouwen op een excellente uitvoering van hun order.”
Jaaromzet 1.621 miljoen euro (2023)
Aantal medewerkers 2.400
Locaties wereldwijd 70
Actief in 32 landen
Totale opslagcapaciteit 760.000 m2