- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Bij schade door een calamiteit draait het volgens Arnoud Klaren om snel handelen. “Is er schade aan elektrotechnische of mechanische installaties door brand, roet, wateroverlast of explosies? Onderneem dan direct actie”, benadrukt de general manager van BELFOR Technology. “Door meteen actie te ondernemen, kan veel vervolgschade voorkomen worden. Wachten kan tot hoge kosten leiden en zelfs het einde van een bedrijf betekenen.”
Tekst: Erik Stroosma
“Dat van dat sluiten van bedrijven na een calamiteit zal sommigen misschien in de oren klinken als bangmakerij met als doel om meer business te creëren”, zegt Klaren. “Maar ik heb het in de praktijk helaas regelmatig zien gebeuren. Als een bedrijf door schade aan machines en apparatuur te lang niet kan draaien, kan sluiting uiteindelijk het gevolg zijn. Veel mensen onderschatten het effect die calamiteiten op de bedrijfsvoering kunnen hebben. Naast de materiële schade kan het effect dat immateriële schade heeft nog veel groter zijn. Denk bijvoorbeeld aan afnemers die naar de concurrent gaan. Op het moment dat je weer operationeel bent, is het maar de vraag of die volledig terugkeren. Daarom is het zaak direct actie te ondernemen bij een calamiteit om zo de bedrijfsonderbreking zoveel mogelijk te beperken. Om die reden is ons alarmnummer 078-651 16 22 24/7 bereikbaar. Vannacht zijn wij nog gebeld door een bedrijf in Zeeland waar brand heeft gewoed. Die mensen waren aangenaam verrast dat een projectmanager om 02.30 uur de telefoon opnam en ronduit verbaasd toen die zich een goed uur later op de locatie meldde. Wij ondernemen altijd direct actie en als de situatie erom vraagt kunnen we ook snel opschalen.”
Arnoud Klaren vertelt dit in zijn kantoor in Dordrecht, waar de hoofdvestiging van BELFOR Technology in Nederland zit. Dit onderdeel van BELFOR Nederland heeft ook vestigingen in Uden en Weesp. Sinds 3,5 jaar heeft Klaren de dagelijkse leiding over die tak. “Wat wij doen is onder te verdelen in twee hoofdactiviteiten: correctief reconditioneren na calamiteiten en het preventief reinigen van elektronica en mechanica ter voorkoming van calamiteiten. Ons moederbedrijf BELFOR houdt zich bezig met schadeherstel aan opstal en inboedel na calamiteiten. Gezamenlijk kunnen wij als one-stop-shop gedupeerden ontzorgen.”
“Om schade te beperken, stellen we als eerste een schadestop in”, vertelt Klaren verder. “Onder zo’n ‘stop’ vallen verschillende maatregelen die als doel hebben vervolgschade te minimaliseren. Allereerst richten we ons op de veiligheid. Bijvoorbeeld door afzettingen te plaatsen bij instortingsgevaar. Als de veiligheid op de locatie gewaarborgd is, pakken we de zaken aan die voor vervolgschade kunnen zorgen, zoals corrosie en lekkage. Bij branden in de industrie voeren we daarom zo snel mogelijk een HCL-analyse uit. Hiermee stellen we via metingen vast of hydrochloric acid is vrijgekomen. Hydrochloric acid, of waterstofchloride, komt vrij wanneer weekmakers in kunststoffen verbranden. De vrijgekomen, agressieve dampen dalen bij afkoeling neer in de vorm van condens en kunnen, afhankelijk van de concentratie, direct leiden tot corrosie op metaal en elektronica. Is dat het geval, dan zullen wij meteen actie ondernemen door onder andere de luchtvochtigheid in een ruimte naar beneden te brengen en apparatuur en installaties te preserveren of veilig te stellen.”
Na de schadestop komt de volgende fase, die van het saneren en reconditioneren. Klaren: “Alles wat beschadigd is terugbrengen in de originele staat is daarbij het uitgangspunt. Zoals ik al eerder benadrukte, gaat het er bij calamiteiten om bedrijfsonderbrekingen zo kort mogelijk te houden. Het bestellen van nieuwe, vaak bedrijfsspecifieke apparatuur en machines kost veel tijd. Daar kunnen de meeste bedrijven niet op wachten. De oplossing daarvoor is reconditioneren. Onze gespecialiseerde technici reconditioneren beschadigde mechanica en elektronica hier in de werkplaats of bij de opdrachtgever op locatie. Voor dat laatste hebben we een compleet uitgeruste trailer met een badenlijn, droogkast, vacuümkast, demontagebank; alles wat nodig is voor technische reconditionering.”
Bij het uitvoeren van schadeherstelprojecten kan BELFOR Technology bedrijven volledig ontzorgen, aldus Klaren. “We stellen een plan van aanpak op, stemmen dat af met de klant en de verzekeraar en gaan aan de slag. Het hele proces van schadeherstel kunnen wij van A tot Z verzorgen. Aan onze diensten is een paar jaar geleden ook het reinigen van luchtkanalen toegevoegd. Verder is, om calamiteiten te voorkomen, regelmatig onderhoud aan elektronica en mechanica van groot belang. Daarom kunnen bedrijven ook voor het vakkundig preventief reinigen van hun installaties bij ons terecht.”
“Een bijzondere troef van onze groep is BELFOR DeHaDe”, vervolgt Klaren zijn verhaal. “Dat is een in Duitsland gevestigde machinefabriek die beschadigde onderdelen en componenten van (elektro)technische installaties precies kan nabouwen op basis van de tekeningen. En dat doet BELFOR DeHaDe vaak sneller dan de originele fabrikanten van die machines, als die, in het geval van oudere machines, überhaupt nog bestaan.”
“Wat ik bedrijven ten slotte graag wil meegeven: wees voorbereid op een calamiteit! Wij informeren hen graag over de mogelijkheden die BELFOR biedt bij hun bedrijfscontinuïteitsplannen, zodat zij langdurige bedrijfsonderbrekingen kunnen beperken.”