- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Vorig jaar bundelden Atis, Abispro en Jacosol hun krachten in ISOPARTNER Nederland, waarmee één sterke totaalaanbieder is ontstaan van zowel handel- als productiegerelateerde isolatieoplossingen. Algemeen directeur Raymond van Loon zegt te streven naar een bedrijfscultuur waarin medewerkers tot bloei komen, en zich niet beperkt voelen om al hun talenten te laten zien!
Het was feest vorige maand bij ISOPARTNER Nederland, dat bij haar vestiging in Schiedam een fonkelnieuwe productiefaciliteit in gebruik nam. “Wij hebben al onze productieapparatuur daar naartoe verhuisd. Ook zijn de kantoren gerenoveerd. Het resultaat is een imponerend 3.500 vierkante meter grote productieomgeving met de meest moderne CNC-machines waarmee we 2D, 3D en 5D kunnen frezen en zagen, dit naast de productieapparatuur die we op de overige productielocaties hebben staan, waarmee we kunnen verlijmen, stansen, schuren, sealen et cetera. We zijn ‘de converter’ met de X-factor. Het is leuk om te zien wat die imponerende ‘hall of fame’ doet met mensen als ik ze er rondleid”, vertelt Raymond van Loon. ISOPARTNER vierde de ingebruikname van de machines met klanten, leveranciers en de eigenaren van het bedrijf. “Dit is waarmee wij ons onderscheiden: met onze kennis en kunde op het gebied van technische isolatie in combinatie met onze (branchegerelateerde) certificeringen. Juist doordat onze medewerkers hun talenten aan ons beschikbaar stellen, kunnen wij samen geschiedenis schrijven. Die betrokkenheid van onze mensen is belangrijk; zonder de factor mens gaat het gewoon niet. In de film ‘Fall Forward’ houdt acteur Denzel Washington een aansprekende motivational speech. Hij zegt: laat je zien, maak fouten en word beter. Teleurstellingen horen erbij en moet je overwinnen. Dat spreekt mij erg aan.”
Het is volgens Van Loon mede te danken aan de flexibiliteit en inzet van de medewerkers van ISOPARTNER dat 2023 positief is verlopen. Het was immers een bijzonder jaar, waarin Atis, Abispro en Jacosol bekendmaakten hun krachten te bundelen in ISOPARTNER Nederland. “Atis, Asbipro en Jacosol zijn al decennialang gerenommeerde sterke bedrijven, elk met zijn eigen specialismen”, licht Van Loon toe. “Dankzij de fusie kunnen wij onze klanten nog beter bedienen op het gebied van advies, technische knowhow en een breder scala aan producten en oplossingen. Vanuit zes locaties kunnen wij de steeds belangrijker wordende en gevraagde logistieke excellence garanderen. De combinatie van het aanbod van handel- en productiegerelateerde producten en isolatieoplossingen, gecombineerd met onze branchegerelateerde certificaten, maakt ISOPARTNER een uniek bedrijf in de technische isolatie.” ISOPARTNER is in het bezit van de certificaten IATF 16949, ISO 9001, ISO 14001, EC MED module B&D en CE-keur op diverse (eind)producten. Belangrijk ook is dat ISOPARTNER deel uitmaakt van de IPCOM Group, die niet alleen over de nodige kennis en kunde op het gebied van technische installatie beschikt, maar heel breed in Europa actief is.
“Onze klanten hebben er even aan moeten wennen”, erkent Van Loon. “Maar zij begrepen en herkenden de praktische voordelen van de fusie al snel. In de praktijk zag ik ‘een gezonde terughoudendheid’ hierover. Dankzij het goede werk van onze medewerkers hebben wij die kunnen wegnemen. Het is aan hun enorme inzet en toewijding te danken dat de fusie een succes is gebleken: een compliment aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen. Ook onze aandeelhouders waren uitermate tevreden. Verder heeft het mij goed gedaan dat wij konden rekenen op het begrip en de loyaliteit van onze klanten en leveranciers. Eens te meer een bewijs dat de ‘sterke-bedrijven-cultuur’ vanuit het verleden van grote waarde blijkt te zijn.” Van Loon stelt dat er in praktisch opzicht meer bij de fusie kwam kijken dan hij vooraf had bedacht. “Je begint eigenlijk weer met het opnieuw inrichten van een bedrijf waarin alle aspecten aan bod komen op het gebied van onder meer juridische zaken, financiën, IT en ICT, HR en sales. In de eerste fase van de fusie zijn we vooral bezig geweest met de selectie en ingebruikname van een nieuw ERP-systeem, het omgaan met de verschillende culturen en de implementatie van het beleidsplan.” Hoewel de fusie nu is afgerond, spreekt hij van een doorlopend proces waarin dagelijks wordt gewerkt om zaken nog efficiënter in te richten.
ISOPARTNER staat bekend om zijn zeer brede assortiment aan zowel handel- als productiegerelateerde isolatieproducten [zie ook kader, red.]. “Wij bieden voor elk wat wils. Als een klant ons iets vraagt, is de kans groot dat wij het hebben”, verklaart Van Loon. “Verder onderscheiden wij ons met de hoge mate van knowhow, het goed opgeleide personeel, de ruime ervaring die in de onderneming aanwezig is en de sterke samenwerkingsverbanden met producenten en leveranciers die ertoe doen.” Hoewel de isolatiebranche als conservatief wordt gezien, bespeurt Van Loon duidelijk een veranderde behoefte bij klanten in het algemeen. Hij licht toe: “Zaken als logistieke excellence, voorraadbeschikbaarheid, het bieden van tailormade producten en one-stop-shopping waren al langer onderdeel van de gunning van klanten. De eindgebruiker beoordeelt leveranciers tegenwoordig op meer aspecten. Bijvoorbeeld zaken als het hebben van een ESG-beleid [environment, social, governance, red.], digitale verkoop en cybersecurity zijn een steeds nadrukkelijker onderdeel van klantbeslissingen geworden. Over de hele linie word je organisatorisch gemeten en gewogen of je voldoet.”
Eén van de belangrijkste uitdagingen in de komende jaren is wat Van Loon als ‘doorontwikkelen’ omschrijft: “Dat bedoel ik in de breedste zin van het woord. Als bedrijf moet je je op allerlei gebieden blijven professionaliseren. We zijn een relatief jong en ambitieus fusiebedrijf dat kijkt naar allerlei zaken, zoals de optimalisatie van logistieke processen, ERP en warehousing. Ook gaan we nieuwe isolatieoplossingen ontwikkelen en in de markt zetten. Oplossingen die aansluiten bij ons beleidsplan om meer duurzame producten in de markt te zetten. Een belangrijk speerpunt verder is de uitbreiding van het aantal specialismen, waarmee we toegevoegde waarde kunnen bieden. Ook willen wij de samenwerkingsverbanden met de zusterbedrijven in de IPCOM Group intensiveren.” Van cruciaal belang in het verwezenlijken van de plannen is de vergrijzing en het steeds groter wordende tekort aan personeel. Dat speelt niet alleen voor ISOPARTNER, maar branchebreed, zegt Van Loon. “Daarom zetten wij hoog in om onze medewerkers en nieuw aanstormend talent een mooi toekomstperspectief te bieden. Een actieve HR-afdeling is daarbij onontbeerlijk. Ons hogere doel is om ISOPARTNER 2.0 gereed te maken voor de toekomst: wij willen een goed georganiseerd bedrijf zijn dat flexibel en proactief is, en waar medewerkers in een veilige werkomgeving hun bijdrage leveren aan de behoefte, wensen en doelstellingen van onze klanten, markten en aandeelhouders.”
“ISOPARTNER Nederland is gespecialiseerd in de distributie en conversie van een zeer breed aanbod aan isolatieoplossingen”, vertelt Raymond van Loon. “Met een focus op professioneel advies, standaard en op maat gemaakte isolatieoplossingen en een uitstekende logistiek is ISOPARTNER de perfecte partner voor elk project. Wij voorzien veeleisende klanten uit de bouwsector, industrie, scheepsbouw – variërend van super-yachts tot en met de conventionele scheepvaart -, HVAC, OEM’ers, automotive en de gespecialiseerde handel van producten en oplossingen op het gebied van warmte-isolatie, lagetemperatuurisolatie, akoestische isolatie, brandpreventie, brandwerende isolatie en afdichting-bescherming -filtratie. Daarnaast zijn wij specialisten in maatwerk voor de meest uiteenlopende isolatietoepassingen.”
De vergrijzing heeft al een behoorlijke periode zijn intrede gedaan in de isolatiebranche, signaleert Raymond van Loon. “Binnen onze klantenkring – maar eigenlijk branchebreed – zie je dat er behoefte is aan specialisten om tot een goed en gedegen isolatieplan te komen. Hierin kunnen wij absoluut het onderscheid maken, wat klanten ook weten te waarderen. Het aanbieden van producten en oplossingen op maat is door het gebrek aan personeel steeds belangrijker geworden.”