- Nieuws
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Magazine
-
Featured
-
Featured
- Recent
-
- Kiosk
- Columns
- Bedrijveninfo
- Adverteren
Select Page
Battolyser Systems introduceert de Battolyser 250, een 1 MW/MWH-systeem dat geschikt is voor kleinere toepassingen. Binnenkort wordt de eerste versie getest, waarna de grootschalige productie kan beginnen, vertelt Maarten van Heel, director projects & engineering bij Battolyser. Tegelijk blijft het Schiedamse bedrijf zich richten op grootschalige Battolysers voor de zware industrie.
Je bent werkzaam bij Battolyser Systems, dat Battolysers produceert. Kan je kort uitleggen wat dat voor apparaten zijn?
“Battolyser Systems is een innovatieve, cleantech electrolyserproducent, die honderd procent groene waterstof tegen de laagste kosten kan produceren. De Battolyser is ’s werelds eerste electrolyser die de volledige kracht van hernieuwbare energie benut. Aangezien een Battolyser honderd procent flexibel is, leidt dit tot de laagste kosten voor waterstofproductie. Er kan waterstof worden geproduceerd, wanneer hernieuwbare elektriciteit goedkoop is, en kan volledig worden afgeschakeld wanneer de er geen hernieuwbare elektriciteit beschikbaar is. Hiermee is het systeem volledig ‘load-following’ en produceert het volledig groene waterstof. Daarnaast vormt de geïntegreerde batterijfunctie een additioneel verdienmodel door het handelen op electriciteitsmarkten en verlaagt het de investeringen in off-gridprojecten. Ook dit draagt bij om tot de laagste groenewaterstofkosten te komen. De Battolyser is intrinsiek veilig in alle operationele modes, zelfs bij een laag- en snelveranderend electriciteitsaanbod. Het heeft een gepatenteerde ijzer-nikkeltechnologie die robuust is en beschikt over een industrieleidende efficiëntie en levensduur.”
Op wat voor klantengroepen richten jullie?
“Een grote verscheidenheid aan bedrijven. Wel mikken wij op industriële toepassingen, grote systemen, waarmee uit oogpunt van de energietransitie de grootste klappen zijn te slaan. Voor onze producten is interesse uit de groene-ammoniak-, groene-methanol-, low carbon fuels en staalindustrie. Dit zijn langetermijnprojecten, waarmee hoge investeringen zijn gemoeid en waarvan de doorlooptijden lang zijn. Daarnaast hebben wij producten klaar voor kleinere toepassingen, waarmee wij ons op het mkb richten. Denk aan tuinders, partijen die van het gas af willen, waterstof voor mobiliteit willen inzetten of eigenaren van renewable assets die met behulp van een Battolyser hun business case willen verbeteren. Een Battolyser biedt 100 procent flexibiliteit. Je kunt er volledig de opwek van groene stroom mee volgen. Wij zijn de enige die die mogelijkheid biedt. Doordat twee functies in één stack zijn geïntegreerd, bieden wij het voordeel van een lagere footprint en lagere kosten dan wanneer voor twee aparte systemen zou worden gekozen.”
Je bent director projects & engineering bij Battolyser. Wat vraagt jouw meeste aandacht?
“Beide zijn zo ongeveer met elkaar in evenwicht. Binnen Battolyser werkt het R&D-team aan de ontwikkeling van de stacks, waar de batterij- en elektrolysefunctie in zitten. Daaromheen is de balance of plant, het systeem dat de werking van de stacks accommodeert. Denk aan het proces, de elektriciteitstoevoer, instrumentatie en het controlesysteem. Een belangrijk element voor het engineeringteam is procesveiligheid. Daarnaast implementeren wij projecten bij klanten. Een Battolyser is niet een product dat zomaar over de toonbank wordt verkocht. Er komt altijd een stuk integratie bij kijken, die aansluit op de vraag en noodzaak die de klant heeft.”
Vorig jaar is een pilot gestart waarbij een Battolyser is ingezet bij de energiecentrale van RWE in de Eemshaven. Hoe verloopt dit tot dusver?
“Positief. Wij kunnen kijken hoe het systeem werkt in de industriële omgeving bij een klant. Wij leren er ontzettend veel van dankzij de operationele data die dit oplevert en hoe de interactie met de klant verloopt, ook voor wat betreft de veiligheidseisen. Dit soort lessen kun je alleen in de praktijk leren. Wij nemen deze opgedane ervaringen mee in het ontwerp van het volgende systeem, de Battolyser 250. Dit is een batterij met een capaciteit van 1 megawattuur gecombineerd met een electrolyser van 1 megawatt, die wij binnenkort bij Plant One in Rotterdam gaan testen. Daar vindt de opbouw van de balance op plant nu plaats. Binnenkort worden daar de stacks die in onze fabriek worden geassembleerd daar naartoe vervoerd en geïnstalleerd. Dan kunnen wij het geïntegreerde systeem testen. Van de Battolyser 250 hebben wij de eerste al verkocht, aan een klant wiens naam ik niet kan delen. Dit omdat het doorgaan van het project afhankelijk is van een nog te verkrijgen subsidie.”
Is de Battolyser 250 het kleinere systeem, waar je eerder over sprak?
“Ja, het is een systeem dat ongeveer even groot is als een container en dat je kunt verplaatsen. Wij noemen dit een ‘skid-based’ systeem, dat net als een container valt op te pakken en neer te zetten. Het voordeel hiervan is dat je het in een gecontroleerde omgeving in elkaar kunt zetten, waarna je het naar de locatie van de klant kunt toebrengen. Wij zijn ook in gesprek met partijen voor de levering van grotere systemen, van 25, 50 of 100 megawatt en meer.”
Jullie zijn recent verhuisd naar een nieuwe locatie in Schiedam. Produceren jullie daar al?
“Wij treffen er de voorbereidingen om met massaproductie te gaan beginnen. Sinds ik bij Battolyser werk, is dit de derde locatie. Eerst zaten wij in een kantoor in de Wiltonhaven en daarna verhuisden wij naar een werkplaatslocatie. Die bleek al snel te klein, waarop wij in maart 2023 naar Schiedam zijn verhuisd. Met een oppervlakte van 7.000 vierkante meter is dit groot genoeg voor de meer dan honderd mensen die inmiddels bij Battolyser werken en de eerste grootschalige productie van stacks.”
Je had het net over de R&D-afdeling voor de stacks van Battolyser. Het is dus nog geen uitontwikkeld product?
“Wij hebben bewezen dat het werkt, maar het is nog geen uitontwikkelde technologie. Op functioneel gebied zijn er nog superveel verbetermogelijkheden voor het verhogen van de capaciteit en verbeteren van de elektrodes, met betere prestaties als resultaat. Kostenreductie is erg belangrijk voor de waterstofeconomie. We zullen verder moeten opschalen om de kosten te reduceren en zo tot een betere supply chain te komen. Ons doel is klanten Battolysers te leveren waarmee ze in de toekomst groene waterstof kunnen produceren die met grijze waterstof kan concurreren.”
Merken jullie ook dat definitieve investeringsbeslissingen voor waterstofprojecten worden uitgesteld?
“Ja, dat zien wij ook gebeuren. Er was sprake van wat opportunisme in de markt, maar die ballon is een beetje leger gelopen. Daarbij komt dat veel randvoorwaarden niet ver genoeg zijn gevorderd om tot definitieve investeringsbeslissingen voor projecten te komen. In Nederland gaat het daarbij vooral om netcongestie en vergunningen rondom stikstof. Ook speelt mee dat beleid niet helder genoeg is vastgelegd. Dit zijn projecten waarbij veel geld is gemoeid en partijen een bepaalde mate van zekerheid moeten hebben om langetermijncommitments aan te gaan.”
Ben je desalniettemin tevreden over de ontwikkeling van Battolyser?
“Jazeker. De ontwikkeling van de technologie is al meer dan tien jaar gaande. Drie jaar geleden zijn wij begonnen met het vercommercialiseren van het product, waarin we enorm grote stappen hebben gezet. Zoals ik net zei, werken er meer dan honderd mensen bij Battolyser, we gaan binnenkort starten met de eerste massaproductie en we hebben een pilot op industriële schaal draaien. Dat neemt niet weg dat er in de buitenwereld een en ander is veranderd. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is de inflatie toegenomen, wat het sentiment op de kapitaalmarkt heeft doen veranderen.”
Wat zijn jullie doelen dit jaar?
“Tegen het eind van 2024 zullen wij het testprogramma voor de Battolyser 250 hebben afgerond. Ook zal de eerste bij een klant zijn geïnstalleerd. Dat zijn belangrijke stappen. Daarnaast zal onze productielijn zijn verbeterd, dankzij de verdere ontwikkeling van nieuwe elektrodes. Ik verwacht dat wij begin volgend jaar een Battolyser hebben ontwikkeld waarvan de capaciteit twee keer zo hoog is, tegen bijna dezelfde kosten. Ook zullen wij dan zes maanden ervaring hebben met het op grote schaal produceren, waarvan wij weer zullen hebben geleerd.”
Heb je hier tot slot nog iets aan toe te voegen?
“Onze missie bij Battolyser is om de energietransitie mogelijk te maken. Wij hebben het geluk veel getalenteerde mensen aan te trekken; maandelijks ontvangen wij veel sollicitaties en blijven op zoek naar getalenteerde mensen met de juiste motivatie. Ik hoop dat jongeren in ieder geval de keuze maken om aan de energietransitie te werken, bij ons of bij andere bedrijven in Rotterdam. “We hebben alle mensen nodig om de transitie naar een groenere industrie te maken.”
Maarten van Heel studeerde civiele techniek aan de TU Delft. Direct na zijn afstuderen trad hij in dienst bij Shell, waar hij diverse functies in binnen- en buitenland uitoefende op het gebied van projectontwikkeling en -uitvoering. Sinds oktober 2021 is hij director projects & engineering bij Battolyser Systems in Schiedam.